Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meizter
Hej!

Jag har ett fel på min v70 2004 som jag inte vet vad felet kan vara.
Den startar inte, jag har batteri, jag hör bränslepumpen surrar vid tändning, när jag tar ur sladden till luftmasdemätaren så startar bilen! Jippi! Fel på luftmasdemätaren då? Köper ny och ersätter och kopplar in sladden, samma fel, startar ej!?
Drar ur sladd igen och startar.. jag tyckte det var ett självklart fel att luftmasdemätaren va felet?

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?
Det borde inte ha något med tändstift och sånt att göra eftersom den startar.

Förslag någon?

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Får du inga felkoder?
En rå gissning; dessa motorer använder både MAF och MAP (Manifold Air Pressure) för att mäta luftmängden. Jag tror att MAF används vid stort luftflöde och MAP vid litet.. dvs det senare vid start och tomgång.
Och MAP är inkopplad till insuget med en tunn gummislang (ca 8mm, gömd i skyddsstrumpa) som gärna vittrar sönder efter typ 20 år. Det var några år sen jag fick byta den slangen på min MY 2000..
Funkar tempmätaren som den ska? Om motorstyrningen läser fel värde på motortemp så skickar den inte på rätt (extra) bränslemängd vid kallstart. Då blir det väldigt tjurigt att komma igång, been there.. :-/
När bytte du bränslefilter sist? Kan vara läge att kolla upp bränsletrycket även om pumpen verkar gå.
av meizter
Jag har inga felkoder. Och vad jag tror så ska tempmätaren fungera som den ska, har sätt att den visar "normalt" efter man kört längre sträcka (innan jag fick detta fel).
Bränslefiltret har jag inte bytt, så vet ej när det gjordes sist. Kanske kan vara det då? Om inte den där slangen du skrev om.
Har du en länk till en sån MAP slang? När jag söker efter Manifold Air Pressure hittar jag bara en sensor.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Här är slangen på P80, kanske ser annorlunda ut på P2.
viewtopic.php?f=16&t=187771
Map-givaren sitter gömd under plastkåpan ovanför kylaren på p80

Jag har ett Neilsen CT5389 som fungerade bra n&a[…]

Tändspolar 6 Cyl T6

På volvopartswebstore.com kan man se pris p&[…]

V70 startar ej

Här är slangen på P80, kanske ser […]

Hej Någon som har varit med om något[…]