Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Det är helt otänkbart för mej att gå på med en svamp på en lack som har salt och annat kvar.
En rejäl avspolning innan man tvättar är givetvis a och o. Flygrost och asfalt kan sitta till den grundliga vårrengöringen då man clayar och polerar. Salt lossar utan avfettning, och även det mesta annat om den är bra behandlad innan vintern..

/Thomas
Användarvisningsbild
av lexus
Steff 99 skrev: Vaxar aldrig bilen, har Permashine lackskydd.
Ja, det förklarar ju varför du gör som du gör. Det hade jag också gjort om jag gjort en lackförsegling. Dock rekommenderade Volvo att inte göra en lackförsegling på ny bil utan vänta tills bilen är mellan ett halvår och ett år gammal. De snackade om mjuk lack som tar lång tid att härda riktigt. Vet ej om det är sant. Vet bara att vi inte lackförseglat och att jag därför får dras med en saltstänkt bil i vinter. Blir bilen för jävla skitig med avsköljningsmetoden får man väl lägga en vaxdag då och då även i vinter. :wink:
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
lexus skrev:
Steff 99 skrev:Skall bilen bli ren ..använd först avfettningsmedel, låtverka en stund , kör med högtryck så att all sand och annat skräp försvinner.
Har ni ett bra avfettningsmedel kommer lacken att vara helt ren efter detta.
Därefter tvättas bilen med svamp och schampo och sedan spolas den av = en ren bil.
Att gå på med svamp utan att avfettat och högtryckspolat, då får ni garanterat repor.
Fast då har man inget vaxskydd kvar. Eller vaxar du bilen efter varje tvätt på vintern? Själv lade jag ner ca sex timmar igår och det är inget jag vill göra varje vecka direkt.
Vadå inget vaxskydd kvar? Beror på vad man använder för avfettning.
Jag lägger på vax och lackskydd inför vintern sedan tvättar jag ganska ofta med avfettning och svampar bilen med ett bra shampo. Då håller den sig riktigt fin över vintern och till sommaren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvobruden84 skrev:
lexus skrev:
Steff 99 skrev:Skall bilen bli ren ..använd först avfettningsmedel, låtverka en stund , kör med högtryck så att all sand och annat skräp försvinner.
Har ni ett bra avfettningsmedel kommer lacken att vara helt ren efter detta.
Därefter tvättas bilen med svamp och schampo och sedan spolas den av = en ren bil.
Att gå på med svamp utan att avfettat och högtryckspolat, då får ni garanterat repor.
Fast då har man inget vaxskydd kvar. Eller vaxar du bilen efter varje tvätt på vintern? Själv lade jag ner ca sex timmar igår och det är inget jag vill göra varje vecka direkt.
Jag lägger på vax och lackskydd inför vintern sedan tvättar jag ganska ofta med avfettning och svampar bilen med ett bra shampo. Då håller den sig riktigt fin över vintern och till sommaren.
Om bilen är bra vaxad behöver man inte ta till vare sig avfettningen eller starkt schampoo. Jag tvättar mest bara med kallt vatten, skiten rinner av om bara vaxskiktet är bra.

Har man en gång avfettat en vaxad bil så biter skiten fast och du tvingas använda avfettning i fortsättningen med.

Avfettning är skit för lack, vax, gummilister, torkare, plastdetaljer, plastlyktor, packningar, gummidäck ......
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
VolvoB20 skrev:
Volvobruden84 skrev:
lexus skrev: Fast då har man inget vaxskydd kvar. Eller vaxar du bilen efter varje tvätt på vintern? Själv lade jag ner ca sex timmar igår och det är inget jag vill göra varje vecka direkt.
Om bilen är bra vaxad behöver man inte ta till vare sig avfettningen eller starkt schampoo. Jag tvättar mest bara med kallt vatten, skiten rinner av om bara vaxskiktet är bra.

Har man en gång avfettat en vaxad bil så biter skiten fast och du tvingas använda avfettning i fortsättningen med.

Avfettning är skit för lack, vax, gummilister, torkare, plastdetaljer, plastlyktor, packningar, gummidäck ......
Jodå ibland behöver man det iaf för att få bort den riktiga skiten såsom asfalt osv. Och nej fortfarande så finns det avfettningar som inte tar bort vaxet. Och det förstör inte gummi osv. heller. Isf vore det väldigt konstigt att alla våra hyrbilar och kundbilar som vi rekondat och som vi tvättar inte har några skador på vare sig torkare, gummi, lister eller liknande trots att vi använder avfettning då och då. Vad pratar du om för avfettning?
Användarvisningsbild
av lexus
Volvobruden84 skrev:Vad pratar du om för avfettning?
Vad änvänder ni för avfettning som inte tar vaxet?
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
lexus skrev:
Volvobruden84 skrev:Vad pratar du om för avfettning?
Vad änvänder ni för avfettning som inte tar vaxet?
Selaclean Steam super 81, Microvintervask (MV), sen finns det selaclean kallavfettning...
Användarvisningsbild
av camaro69
Lämna in bilen på en lackbehandling. Du kommer inte att ångra dig.

Finns ingen anledning att slita livet ur sig på försöka hålla bilen ren under vintern. Jag kör med DITEC och är oerhört nöjd. Andra lackbehandlingar är säkert bra. Men fy f-n för att stå och gnida nu på vintern. :*O/
Användarvisningsbild
av lexus
Volvobruden84 skrev:
Selaclean Steam super 81, Microvintervask (MV), sen finns det selaclean kallavfettning...
När man läser specen så står det att Selaclean Steam Super 81 är lösningsmedelsbaserat. I min värld är det samma sak som att även vaxskiktet ryker all världens väg. Men jag kanske har fel?

Var kan förresten en vanlig konsument köpa detta medel?
av jbl
Allt med avfettning sliter mer eller mindre på vax samt lackskydd. Annars skulle dom inte fungera på att ta bort allt skit som fastnar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]