Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Har en S60 T5, 2015, 12000 mil. Har funderinagar kring kylaren hur funktionen är. Vid +15 grader ute och efter 3km körning med motortempen i normalläge är den övre kylarslangen (går mellan kylaren till termostaten) fortfarande kall. Väntade 30 min och körde ungefär samma sträcka och då blev slangen varm. Frågan är; är allt korrekt?
Har inte känt på den nedre slangen, ska väl finnas en sådan?
Haft mkt strul med värmen under vintern och känns osäker på funktionen.
En annan fråga: hur vanligt är det att locket till exp.kärlet är defekt?
Någon som vet och vill svara?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Locket är sällan trasigt. Varför tänker du att du har problem där?

Jag körde 22k mil med en sån, värmen kom (från motorn, den har också PTC värmare) efter ungefär 2km i landsvägshastighet.

Termostaten har en värmare, den är ofta trasig.
Frågan om locket är för att AI svarar på min fråga att det händer att packningen är dålig och släpper in luft.
Kört nu i några dagar, olika sträckor, utan problem…tills idag. Efter ca.3km stack motortempen iväg, blåste dessutom bara kalluft. Fick stanna 3 ggr. pga hög motertemp innan jag var hemma.
Användarvisningsbild
av Erik Å
volvo i norr skrev: Idag, 16:47 Efter ca.3km stack motortempen iväg, blåste dessutom bara kalluft. Fick stanna 3 ggr. pga hög motertemp innan jag var hemma.
Är det elektrisk eller remdriven vattenpump? Låter ju som om pumpen tagit ledigt tillfälligt :-)
Annars kan det vara god idé att byta termostat, de blir sämre med tiden. Men isåfall borde inte kupévärmen försvinna, det flödet går inte genom termostaten
Du har förstås kollat nivån i exp-kärlet? Lita inte på nivåvakt och varningslampa..
Skulle det vara massvis med slam i kylsystemet kanske både kylare och värmepaket kan sättas igen samtidigt men det låter väl inte troligt på såpass ny bil?

Det går utmärkt att köra med icke åtdraget kylarlock, det gjorde jag i ett halvår när jag hade läckageproblem i värmepaketet. Skippar man övertrycket i systemet så tappar man någon grads marginal till kokning, kan ha betydelse om man tänker dra släpvagn i bergstrakterna i Arizona :-D Dock inget problem t.ex. på östgötaslätten

@Micce1980 , Förmodligen placerades domkraf[…]

Kamaxeltätning v70 2,4T

Frågan är.. måste man låsa […]

Temp kylaravatten

Efter ca.3km stack motortempen iväg, bl&ar[…]

Vatten i bil

Häll en hink med vatten (långsamt) p&ar[…]