Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Standardfel, jag vet, men jag börjar få slut på alternativ. Skulle starta upp V70an efter vintersömnen och upptäckte att batterierna i båda fjärrarna var slut. Efter batteribyte var centrallåset först tveksamt men till slut gick det att öppna alla dörrar - men inte bagageluckan. Det rör sig i luckan när jag trycker på fjärren så servot verkar fungera, men handtaget rör sig och fjädrar utan att låset släpper. Ska testa norsk reset, smörja, trycka luckan inåt samtidigt som jag drar i handtaget, lossa högtalarpanelen höger bak och kolla kablarna, men känner mig tveksam till om det kommer att lösa situationen. Gissar att jag får bända bort innerpanelen, lite sorgligt när jag bytte fästen/clips mha ombyggnadssats förra året, men men... Jag har en modell som varken har lås på utsidan av luckan eller handtag på insidan.
- Någon som har tips på vad testa mer?
- Hur lossar jag panelen från insidan med låst lucka utan att bryta sönder precis allt?

Gäller en V70 2.4T -00 med gamla karossen
Kablarna brukar gå av uppe i taket vid vänstra gångjärnet, ta först ner tak-plastkåpan som sitter tvärs, tror det sitter skruvar under lampglaset, sen den på vänstra sidan. Den sitter med 1-2 skruv
Har för mig att kabelstammen är inklädd i strumpa och tejp som man får plocka bort. Om man sen böjer och drar i de enskilda ledningarna i kabelstammen så brukar man känna att de får onormalt skarpa veck eller går lätt att töja ut om kopparkardelerna gått av... Klipp och skarva in fräsch kabel isåfall.
Klädseln på insidan av luckan skulle väl gått att ta loss inifrån om det inte var för de två skruvarna som håller handtaget i luckans underkant?
I sista hand får du väl klippa upp ett inspektionshål i klädseln för att komma åt låskistan, svårt bara att veta exakt var :-)
Tack Erik, blir till att testa imorgon :-) Är lite osäker på om det sitter i kablaget med tanke på att jag tydligt hör hur det knäpper i bakluckan när jag trycker på fjärren, men kan lika gärna testa. Sista alternativet blir till att riva loss klädseln.

Ska även kika på en sprängskiss innan jag startar, kanske finns det möjlighet att göra som du säger och montera en inspektionslucka. Ingen dum ide. Är inte så imponerad av hur man har tänkt i samband med denna design, även om det var 26+ år sedan.
Funderar.. om man tar bort glasen över skyltbelysningen, skulle man kunna skicka in ett u-böjt sprayrör där och spraya multilube mot låskistan..? Hmm kanske inte är tillräckligt med hål vid lamphållarna
En annan galen idé; ta bort nummerplåten och borra ett litet hål mitt för låskistan så du kommer åt att spraya
Eller gör motsvarande hål i klädseln på insidan..

Förresten, hur sitter pluggen i hålet för låscylindern som inte finns på våra bilar? Går den pluggen kanske att peta ur från utsidan för att komma åt att spraya?
Eller borra ur, den borde ju vara lätt att ersätta :-)
Edit: där borde man kunna skicka in en usb-inspektionskamera för att se om t.ex. stötstången mellan handtag och låskista lossnat..
Lycka! Eller, ja, vi ska inte överdriva nu. Blev förbannad på den j-a luckan och gick ut i regnet och ömsom tryckte ömsom drog, med rejält med kraft, samtidigt som jag omväxlande låste/låste upp med fjärren och fipplade med handtaget. Till slut öppnades luckan ett par centimeter men satt fortsatt fast i "låshaken". Chansade då på att trycka in den hårt samtidigt som jag låste/låste upp igen, och denna gång grep handtaget och luckj-ln öppnades. Därefter fungerade den ett par gånger. Eftersom jag var blöt så lade jag av för dagen, men så snart vädret blir bättre ska jag kika på det igen.

Tack för alla strålande förslag :-D Funderar på att fixa till någon sorts hemmameckad nödöppningsanordning, det här vill jag inte råka ut för igen. Kanske blir en inspektionslucka också.
Spraya in rejält med olja i låskistan innan du stänger luckan igen :-)
Låter som om nåt inne i mekanismen kärvar.. Gissar att smuts och intorkad olja är orsaken :-D
Vatten i bil

Det regnade lätt idag och vatten läckte […]

@fjohan82 , Hade jag kunnat tänka mig i alla[…]

Brainys V60

Det finns väl något rör som ä[…]

Kamaxeltätning v70 2,4T

Misstänker att jag hade otur när jag t&a[…]