Moderator: Moderatorer

#1628548
Polerar navkapslarna :-) äsch de börjar få små mikrosprickor i akrylplasten efter ynkliga 27 år :-/
Tänkte skifta hjul i morgon..
20260501_201234.jpg
20260501_201234.jpg (314.99 KiB) Visad 4621 gånger
#1628550
Erik Å skrev: fre 01 maj 2026, 19:38
fjohan82 skrev: fre 01 maj 2026, 17:56 ..Tycker dock att det till slut blev bra och efter lite körning känns pedalen bättre.
Återanvänder man skivorna så tar det några mil innan beläggen slits in och formar sig efter skivorna. Först då blir pedalen helt stum..
Aha ja det kan ju förklara saken, tack!
#1628568
I dag blev det högtidlig återmontering av navkapslarna. Det är stort, nästan större än kungens födelsedag :-D
Passade på att gå igenom bromsarna bak och fram samt byta till sommardäck :-)
Skivorna fram fick putsning med vinkelslip också..
_navkapslar2.jpg
_navkapslar2.jpg (174.57 KiB) Visad 3626 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1628572
Synade vagnen (D2) och förutom rejält rostangrepp på vänster framskärm hittade jag även embryon bak på vänster sida mellan dörr och hjul samt bakluckans nedre kant och som lök på laxen även ovanför framrutan...

Inte så pep just nu men det löser sig.
#1628585
Jallemet skrev: lör 02 maj 2026, 16:44 .. rostangrepp på vänster framskärm hittade jag även embryon bak på vänster sida mellan dörr och hjul samt bakluckans nedre kant och som lök på laxen även ovanför framrutan...
Vill du veta hur många lackbättringar/rostfixar jag har på min bil? :-D
Det gäller att ta hand om dem tidigt..
#1628593

Erik Å skrev: Vill du veta hur många lackbättringar/rostfixar jag har på min bil? :-D
Det gäller att ta hand om dem tidigt..
Bilar slits och D2an är iofs snart 14år men vår V70 är 22år och betydligt friskare i plåten.
#1628595
Svanis skrev:Var på bilprovningen med 99:an, nu godkänd 14 månader till.

Avgasvärdena är en dröm

CO =0
CO 2500rpm = 0
HC = 1
Lambda 1,01
Var i torsdags med 97:an på bilbesiktningen
Gick igenom förstås, nästa besiktning nu om 24 månader ( blir ju 30 år vid årskiftet) :-D

CO = 0
CO 2500rpm = 0
HC = 0
Lambda 1,01
#1628596
Fyllt på spolarvätska och provkört bilen t/r till Byxelkrok för att testa så allt med bromsarna funkar, vilket det gjorde.
Det som slår mig är att de nya motorerna på oken bak inte behöver "snurra" lika mycket som de gamla, "surret" när p-bromsen aktiveras är kortare än tidigare.
Möjligen för att allt är nytt...
#1628597
Micce1980 skrev: fre 01 maj 2026, 17:02 Blev i vanlig ordning ett byte av olja och filter idag mitt emellan servicearna och tar en öl nu medans frugan planterar om, känns ju modernt ;-)

.
Nästa gång får ni byta sysslor. ;-)
#1628600
Bytt bromsar och skivor på 2 bilar i helgen. En bil tog en hel dag då allt satt som bara.. sen tog man det lugnt i solskenet med kaffe och grillning imellan så ingen brådska. Blev även bytt kupefilter och torkare fram och bak.
Tyvärr åkte jag på en incident med min bil.. när jag skulle lyfta upp den för sista gången så gled bilen av domkraften och slog i sidokjolen.. :-( ett fåtal repor på sidokjolen men får se vad jag gör åt det.
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 104
Elpriset

Det blev sålt 66,42kWh för 92.74kr, ett[…]

Visa din semesterbil(d)

Ett par bilder från dagen, utsikt frå[…]

Använd ozongenerator , den tar bort allt.....[…]

Får nog följa kabeln, nu kommer jag ih&[…]