Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: Igår, 20:54 Eller så betalar du bara på samma sätt som alla andra privatpersoner får göra? ;-)
Jag gillar inte det svenska skattesystemet där det inte lönar sig att jobba. Jobbar man extra som en galning så försvinner ju hälften av man lyckas tjäna in... eller 2/3 delar i skatt om man räknar in alla avgifter...

Inte mycket kvar till dem som jobbar... nåväl det får man väl ta

Men vips försvinner alla bidrag och subventioner också och helt plötsligt går man back ekonomiskt på att anstränga sig och jobba extra... det är något fel när det är på det sättet.

Nej det gäller att hitta ett jobb med bilförmån, eller skuldsatta sig hårt med lån eller dyr leasing spm alla verkar göra som inte har bilförmån.

Hur gör du själv. Privatleasar du Teslan eller har du köpt bilen kontant?
Det där är en annan diskussion och har inte så mycket med elbilar att göra. Du är ganska negativ till elbilar generellt, det skiner rätt tydligt igenom. Det du tjänar extra om du betalar statlig skatt är långt mer än elbilspremiens motsvarar. Men den STÖR dig, eller hur? ;-)

(Jag älskar inte heller hur elbilspremien är utformad, så jag är tydlig med det. Tycker den här typen av hattande fram och tillbaka med brytpunkter och postnummer bara är fånigt. Om målet är att ersätta så många ICE bilar som möjligt borde man premiera försäljningen oavsett vilka som gör det)

Min Tesla är köpt privat men med billån. Den är inget som "lönar sig" överhuvudtaget ekonomiskt men jag vill inte åka bensin eller diesel som vardagsbil längre.
Lyser igenom? Självklart är jag negativ. Jag är mycker väl medveten om att det kommer kosta mig 3 ggr så mycket som i dag samtidigt som det kommer vara extremt mycket sämre funktion för mig till det jag använder bil idag.

Hur kan man få det till något positivt.

Samtidigt är jag 100% medveten om att jag inte kommer undan. Dieseln och bensin är vid stupstocken och nu när EU nu gradvis förbjuder försäljning av bensin och diesel i.o.m ETS 2.0 finns ju inget annat val än att köpa elbil även om det sker under hot. Att tro att man kan rullar vidare så mycket längre i en bensin eller dirselbil är att lura sig själv grovt. Det är därför jag försöker göra det bästa av läget

Hur jag ska kunna fortsätta med lantbruket har jag ingen aning om, att skrota mina traktorer och köpa eltraktorer finns inga miljonbudgetar för. Det blir väl total nedläggning antar jag.
VolvoB20 skrev:Lyser igenom? Självklart är jag negativ. Jag är mycker väl medveten om att det kommer kosta mig 3 ggr så mycket som i dag samtidigt som det kommer vara extremt mycket sämre funktion för mig till det jag använder bil idag.

Hur kan man få det till något positivt.

Samtidigt är jag 100% medveten om att jag inte kommer undan. Dieseln och bensin är vid stupstocken och nu när EU nu gradvis förbjuder försäljning av bensin och diesel i.o.m ETS 2.0 finns ju inget annat val än att köpa elbil även om det sker under hot. Att tro att man kan rullar vidare så mycket längre i en bensin eller dirselbil är att lura sig själv grovt. Det är därför jag försöker göra det bästa av läget

Hur jag ska kunna fortsätta med lantbruket har jag ingen aning om, att skrota mina traktorer och köpa eltraktorer finns inga miljonbudgetar för. Det blir väl total nedläggning antar jag.
Åk vidare din XC70 bara? Knappast elbilens fel att det är krig i mellanöstern så priserna drar iväg. EU kommer inte förbjuda bensin och dieselbilar retroaktivt, det är att övertolka. Dyrt kommer det bli att tanka är däremot en självklarhet.

Du är så drastisk att det blir lite fånigt liksom. Tror du jordbruk kommer avvecklas genom att befintliga traktorer förbjuds? Däremot inte säkert att alla småskaliga jordbruk överlever men det är en utveckling som startade på 1800-talet snarare att småbruk har det svårt mot stora anläggningar.
VolvoB20 skrev: Idag, 15:42
Lövet skrev: Igår, 20:54 Eller så betalar du bara på samma sätt som alla andra privatpersoner får göra? ;-)
Jag gillar inte det svenska skattesystemet där det inte lönar sig att jobba. Jobbar man extra som en galning så försvinner ju hälften av man lyckas tjäna in... eller 2/3 delar i skatt om man räknar in alla avgifter...

Inte mycket kvar till dem som jobbar... nåväl det får man väl ta

Men vips försvinner alla bidrag och subventioner också och helt plötsligt går man back ekonomiskt på att anstränga sig och jobba extra... det är något fel när det är på det sättet.

Nej det gäller att hitta ett jobb med bilförmån, eller skuldsatta sig hårt med lån eller dyr leasing spm alla verkar göra som inte har bilförmån.

Hur gör du själv. Privatleasar du Teslan eller har du köpt bilen kontant?
Statlig skatt betalas ju endast på den del av inkomsten som överstiger 660.000..

Att du är (iaf verkar) lite bitter för att du går miste om t ex elbilssubvention bara för att du jobbar häcken av dig och tjänar hyfsat kan jag sympatisera med en aning..

Jag tror att premiemodellen (läs bidragsmodellen) är en flirt till 'vänsterväljare'.. Precis den vansinniga modellen som förra regeringen införde, var en (kanske inte helt medveten) flirt med 'högerväljare'..

Det kostar att vilja sitta på makten, men tur för 'dem' att de inte behöver betala ur egen plånbok, eller för den delen betala för konsekvenserna när det senare visar sig att satsningarna inte gjorde någon nytta, eller i värsta fall ledde till försämringar..
  • 1
  • 481
  • 482
  • 483
  • 484
  • 485

Eller så betalar du bara på samma […]

Byta automatväxellådsolja

Har en Volvo 740GL,årsmodell 1990 (B23),auto[…]

Beror på vad man är utr efter, lyfter d[…]

Aha, jag ska ner en sväng till garaget ikv&au[…]