NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
Vad är frågan? Finns ju knappt etanolbilar att köpa längre och de som finns är bara konverterade bensinare utan optimering. Saab utvecklade ju nya idéer för 20 år sedan, men det gick i graven utan att någon tog vid. Bara elbilar och låginblandning det talas om nu.
Jag kör två etanolbilar, en Volvo och en Chrysler. Kan säga att förbrukningen stiger ganska linjärt beroende inblandning, men att hålla på och blandtanka är det knappt nån som gör om man inte måste. Är bara priset som styr, blir E85 dyrare per mil så väljer flesta bensin även om motorn går något bättre på E85.
Det är skillnad på om det skulle vara 5 eller tio procent av det totala bränslet eller inte av 50
Sen beror ju också kanske på vad du jämför med skulle du jämföra med ett racingbränsle alla de verkar väl kosta omkring 50 kr per liter i Sverige som jämförelse . Enligt en Youtuber så kan det ändå bli mer energi i cylindern
Det kan väl finnas några individer i alla fall som kan försöka få bästa möjliga prestanda för lägsta möjliga pris . Förresten jag såg nyligen en annons på en 740 tror jag som var på 600 hästkrafter den var tydligen gjord för att gå på E85 och med andra ord ganska häftigt trimmad
Jag har kört min 745-a (standard B234F motor) på E85 i c:a 15 år. Tog några år att få den att gå riktigt, men funkar bra nu. Jag har höjt tändläget 4°, större spridare och justerbar BTR så jag kan justera bränsletrycket.
Får dock justera om bränsletrycket varje vår vår höst.

Jag har kört min 745-a (standard B234F motor)[…]

Fel på abs c30

Om du nollar felkoden, kan du köra den d&arin[…]

Sitter den monterad på innerskärmen vid[…]

Volvo Vida åtkomst

Får se om EUs right to repair som träde[…]