Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
På min väg till jobbet finns det nu en nylagd asfaltsträcka, några kilometer lång. Min XC90 är markant tystare där än på mer normalt slitna sträckor.

Min bil rullar på 275/45 R20.
av AndS
Kör vår V90CC med minsta 235/55*18 och last 104. Att en V90 skulle behöva bredare och då få lägre profil är enbart en utseendefråga. Finns absolut inget behov utifrån väghållning. Däremot så påverkar fabrikat/modell vilka vägljud de avger.
Chronauss skrev: mån 25 dec 2023, 15:45 Jag undrar om ni andra här känner igen missljudet i min v90 låter som att någon blåser i en flaska eller något 3 ggr per sekund. Orytmiskt oberoende av hastighet ökar ej i intensitet när man ökar farten etc. Börjar i cirka 30 km

Det konstiga är att om man lutar sig fram mot ratten så försvinner ljudet. Ljudet hörs bäst i huvudhöjd mellan framstolarna..

Livrädd att det ska vara något fel på bilen då delarna brukar kosta som en hel v70. Klämt och kännt överallt utan att hitta några problem. Bilen precis nybesiktad utan anmärkning.

Till saken hör att jag jobbar som industrioperatör med uppdrag att upptäcka missljud (lagerljud, lådor etc.) vilket gjort mig ganska överkänslig mot missljud. Frugan hör inget oljud alls t.ex.

Får för mig att vinterdäcken ger ett högre ljud.

http://sndup.net/pjrv
Skapar återigen lite liv i denna nu 8 år gammal tråd.
Detta är exakt vad jag upplever också.
Åker Volvo v90cc 2019. Vanligt vägbuller stör inte mig ett dugg, men resonansljudet som folk beskriver som att någon sitter bredvid och blåser konstant i en tom glasflaska gör mig galen!

Det var många år sedan folk började rapportera in detta fenomen med SPA modellen. Vad vet man idag, har Volvo kommit fram med någon lösning på problemet ?
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
Slirande automat

Byter du var 12000 mil?

Bensin lukt

Trasig vevhusventilation kan sprida dålig […]

Skulle volvo ha 3000-4000 tusen för ett byte […]

Enormt vägljud i V90