Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil898
Tja! Någon som är kunnig inom abs systemet på dessa bilar? Detta gäller specifikt en v70 -98 diesel utan tracs, hastighet och tripp mätare är döda, flera lampor i mätarhuset relaterat till bromsar samt abs lampan lyser konstant. har nu mätt upp hela systemet och det verkar inte vara kabelbrott någonstans, mätt 12v både konstant och på tändning, dragit om jord till styrenheten direkt på batteri, styrenheten renoverad på firma, testat abs pumpen (den går som den ska), givare och kransar bytta fram. Kan mätarhuset själv orsaka problem med abs systemet? Får ingen vettig information från obd då det är svårt att läsa ut koder ur bilen (vet ej varför) all hjälp uppskattas
Användarvisningsbild
av lennarte
Är inte riktigt hemma på just denna modell, men det pratas ofta på detta forum om säkringar och reläer i motorrummet på dessa modeller
Vad har du för felkoder??? Eller får du inte ut något alls ??
Kolla alla säkringar, spraya typ WD 40 och "lirka" på relärna. Är säkert dålig kontakt någonstans.
av Emil898
säkringarna är bytta allihop och det kommer fram ström som det ska, är även testat under belastning och som jag förstått det finns det inga relän i systemet på dessa bilar, när det gäller felkoder så är det svårt att läsa ut i just min bil antar att själva obd kontakten kanske är skadad men lyckas man ta sig in och läsa felkoder så fick systemet ej kontakt med abs, då lämnade jag in enheten på omlödning, drog om jord osv till systemet men fortfarande samma problem, kanske systemet får någon form av kortis eller fel signal så hela abs systemet stänger ner sig vid start?
Användarvisningsbild
av Svanis
*uppdaterat*
Min ena felkodsläsare av typ Android-mobil appen ”850 OBD-II” och en variant av ELM327
(min ELM 327 har 2x kretskort som även läser äldre databussen som vissa 96-98:or har)
den gav mig gemensamma (för 7st felkoder) tipset:
”Bad ABS module solders or ignition switch”

I mitt fall var det ABS modulen.

Min tanke är att i ditt fall är det möjligen tändningslås-kontakten…..Även om du kan mäta 12V via den, så kan den vid belastning möjligen då fallera
Användarvisningsbild
av Svanis
Din 98:a har liksom mina 97-98:or ett behov av kompatibelt felsökningsinstrument för vår äldre databuss,
som inte är enligt OBD2 standarden, även om det står missvisande på locket.

Troligtvis därför du inte får kontakt med ditt felsökningsinstrument, möjligen?

Laptop med programmet Vol-Fcr är troligen det bästa alternativet ihop med USB-OBD kabel typ KKL-kabel,
man kan ladda ned gratis testprogramvara för att kontrollera om man får kontakt med bilen.

Androidtelefon med en specifik app ”850-OBDII” kan vara ett alternativ, men till det behövs en äldre variant av ELM327 som har stöd för äldre databussen.
(De flesta ELM327 som säljs idag är moderniserade med billigare komponenter som fungerar utmärkt på flesta 99:or som fick den standardiserade OBD2-databussen, dock ej på Fenix-motorstyrning)
Jag letade runt och gjorde 2-3 felköp ca 4år sedan, innan jag fick tag på en som hanterar den föregående databussen vi har på våra 98:or,
ELM327 bör vara version 1.5 med dubbla kretskort och chipet Pic18f25k80, eller äldre version

Hej, är du säker på att din obd-l&[…]

Tack! Är det någon till som kan inst&au[…]

extrema ABS problem

Din 98:a har liksom mina 97-98:or ett behov av kom[…]

Det finns en grundjustering som man kan ändra[…]