Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Precis, la en beställning igår på div prylar. Passar på att byta packboxarna där också. Med tanke på hur många tänder som remmen har tappat finns det nån risk till att remmen kan ha kuggat över då också? Tycker min tomgång vandrar upp och ner men ifall den skulle ha kuggat borde väl motorn ballat ur ännu mer?
Det är inte alls omöjligt att remmen hoppat över någon kugg. När du byter remmen så kolla sträckaren så den fungerar och att den inte är krökt. Var noga ned att montera den enligt instruktioner och märkningar. Kan vara lite struligt med märkningen på vevaxeln. En sak som verkar vara helt bortglömt idag, man ska egentligen sträcka upp remmen några gånger mellan byten. Stod med i service instruktionerna när motortypen var ny (1975)
Tack för svaret, beställde även en ny sträckare så man får nytt och fräscht.
Vill du förklara det där med att sträcka upp remmen några gånger mellan byten? Har aldrig bytt kamrem förut så alla tips mottages :-)
vasterbotten skrev: Idag, 09:11 Vill du förklara det där med att sträcka upp remmen några gånger mellan byten?
Stod i service protokollet förr att man skulle sträcka remmen, men det står inte till dessa bilar vad jag vet. Du får med en monterings. anvisning om du köper en remsats.
Vet ej om hålet vid sträckaren med gummiplugg i kåpan finns kvar ens. Kollade på min (B234F motor) med plastkåpa, där var ingen plugg. Jag har kortare bytes intervall (6000 mil) på min (16V) så kanske den punkten i protokollet försvann med aluminium kåpan.
En viktig sak, håll ALDRIG emot på remskivan när du lossar muttern till den. Den är gjord i 2 delar med vulkat gummi mellan. Det kan bli otrevliga vibrationer i motorn då
Okej tack för tipset med remskivan!
Nu till en annan grej… skulle nolla motorn så jag vred på vevaxeldrevet och nollade kamdrevet men behövde vrida mer för att hitta av nollningspunkten på vevaxeln men då kom jag till det stället på remmen som är helt slät (där tänderna saknas) så det snurrade bara fritt på vevaxeln :-/ kan man snurra på dom olika dreven var för sig och ställa dom på noll? Jag tänker om en kamrem har gått av är det väl så man måste gå till väga det vill säga ifall motorn klarat sig.
På denna motor kanske du snurra på vevaxel och vevkamaxen var för sig hur dom helst utan att det tar emot. Det är värre med senare modeller med ventiler i vinkel mot kolven. När du fått hem den nya remmen är den markerad med färgade streck som ska stämma överens med märken på vev, kam och mellanaxel.

Alldata.com är ingen felkodläsare utan e[…]

Jag hade kört tillbaks elmotorerna med ett ni[…]

Jag skulle nog börja med att lägga koppa[…]

Batteri till voc

Även min har nu börjat gnälla ö[…]