Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, första inlägget!

Jag har då en Volvo 240 (88b) som jag har byggt om från bensin (B230F) till dieseldriven med en D24Tic.
Den startar, går och rullar perfekt.

I mitt instrumenthus har jag då varvräknare som är bensin anpassad (7k varvstopp), jag vill givetvis byta till diesel (6k varvstopp) och hittade en OEM ifrån en tidig 740 som jag byggt om för att passa 240ins mätarhus.

Fråga nr1:
HUR får jag den att visa rätt varvtal eller ens fungera?
Jag har kopplat W på generatorn och dragit in den i mätarhuset och kopplat in den och plusmatat den andra, inget sker..

Fråga nr2:
Jag antar att mitt mätarhus är en VDO och därmed kanske behöver jordas för 740 mätarhus är det? Ren killgissning
Bild1.png
Hur kablarna satt original innan jag tog bort
Bild1.png (359.55 KiB) Visad 241 gånger
Bild2.png
Efter ombyygnad, gröna 2st är till varvmätare
Bild2.png (379.54 KiB) Visad 241 gånger
Svart kabel med röd kabelsko på bild med 2st gröna kablar är W kabel
(Endast kabelskor för snabb testning)
Jag löste det igår, så nu vet alla som läser detta om 1 dag, 1 vecka, 10 år att det går att bygga om mätarhuset i 240 utan större krångel om man vill köra med en 740 diesel varvmätare och inte orkar leta efter ett sandkorn i en öken för en OE 240 dieselvarvräknare.
Från övre kontakten som går till varvräknaren på bensin lånar du den rödsvarta kabeln (vit kontakt med blå, svart, rödsvart kabel) och sätter på den nedre gröna kontakten och drar en kabel från W på generatorn till den övre gröna kontakten på mätartavlan för diesel.

OBS mätartavlan kan komma att sitta för "hårt" mot mätarhuset vilket leder till att pilen ej kan röra sig pga tryck så ombyggnad av plasten runtom mätartavlan krävs EJ mätarhuset!
Löd även dit dom gröna kablarna mer ordentligt än vad som är från början för bättre sinnesro när du drar i dom.

Har du aktiverat tillsatsvärmen? Tryck p&arin[…]

Detta kan vara ett spår att följa upp. […]

Knackande från motor B230FK

Vill du förklara det där med att str&a[…]

Xenon halvljus xc70 2003

Hejsan. Söker tändare eller bakstycke ti[…]