NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JompaS70 skrev:Tack för svar. V40/V60 är säkert ett vettigare alternativ. Tyvärr utanför budget.

Är 2.0f bättre eller sämre än 2,4? Eller likvärdig kanske?
Hade tidigare en V50 (2,0D - 06) som jag sålde 2022 , 19000mil (stod avställd i 1 år) Stod igår och talade med en arbetsledare där jag jobbar fnv om hans V50 2,4 om rosten runt framskärmarna som ser ut att bli standard på äldre S40/V50. Han fick påpekande vid senaste besiktningen om att åtgärda problemet innan nästa besiktning , annars körförbud. Det är väl en viktig detalj att kolla upp . Annars ser rosten ut att vara begränsad konstigt nog med tanke på släktskapet med Ford.

I övrigt har det väl varit mest hjullager och elektroniken som muppat på dessa bilar. Kabelhärvan till a-stolpen och in i förardörren var ju standard i början. Jag fick min utbytt till uppdaterad runt 2008. Strul med låsen , fel yttertemperatur visades, ibland var höger framdörr helt död elektriskt. Trots uppdaterad kabel så fick jag ibland återkommande problem.
-Generator har många fått byta.
-Hjullager fram ryker ofta runt 12000 mil.
- P-broms som kärvar och ligger an. Svag fjäder i hävarmen där vajer slutar i oket. Smörja och motionera årligen funkade för mig. Fram byte jag bara skivor och belägg en gång.
- Brusten vänster framfjäder mycket vanligt
- Svårt att få tag i Xenon strålkastare (innan facelift 2007?) , de som inte rör sig upp och ned vid start. (Halogen insatser finns men har bilen Xenon sitter man i klistret)

Även om ni nu har en -04 som då gått på vägen i 22-23 år så räkna inte med att en motsvarande är lika problemfri. Vi köpte en V60 D3 Classic som ersättare som vi haft i snart 5år , bara nåt småstrul i början .

Mitt råd är S60/V60 , finns några V60 T3 på Blocket under 60,000kr men då är det långmilare. En till S40/V50 känns som ett lotteri som snabbt kan bli dyrt. Finns några få under 20,000kr. Köp nybesiktat.

EDIT:TS verkar ha första generationens S40 ? Har väl inte funnits någon S40 2,0T i andra generationen ?
Hej Jompa,

Jag har haft/har 3st V50, varav 2 är nuvarande..
2,4 (140hk) var en härlig motor, med aningens bättre vridmoment på låga varvtal jämfört med 2,4i (170hk).. Dock är förbrukningen onödigt hög på Volvos egenutvecklade bensinmotorer.. Skatt ca 2500kr.
De V50 vi har idag är en D5 och en 1,8F, varav D5 jag beställde fabriksny 06/07..
D5 är ett kraftpaket med självregenererande partikelfilter som inte använder Eolys.. D5 har relativt hög förbrukning vid blandad körning (för att inte tala om stadskörning), men som vid sträckkörning drar väldigt lite.. Vi har alltså ägt den sen den var ny och det enda som varit när det gäller motorn är att vi bytt glödstift och att bränslevärmaren lagt av.. Skatt 5500kr.
Sen har vi till sist en 1,8F som vi ägt i 8 år nu..
Den förbrukar rimligt mycket bränsle (jämfört med 2,4/2,4i). Motorn är en Ford-motor och är förvånansvärt trevlig och väldigt 'lagom stark'/förnuftig, men blir lite (aningens) högljudd/surrig från 100-110km/h, samt att förbrukningen då sticker iväg väldigt tydligt.. Så, kör man mest 70-90 så är både motorljudkomfort och förbrukning väldigt bra i 1,8F.. Som exempel så åkte den till fjällen nyligen (t&r + lite körning däruppe) och vi höll i princip aldrig över 100, ens på motorvägen och landade på 0,63L/mil "mätt vid pump", vilket är helt ok tycker jag . 1,8F kostar 1000kr i skatt.

Det där med blåtand får andra ge svar på.. Men i alla fall, i vår 1,8F så sitter det en eftermonterad blåtandsenhet (volvo original) som fungerar för telefonsamtal, men som tyvärr inte klarar att strömma musik.
Men vi har löst det genom att ansluta bilens aux-ingång (vanlig 3,5mm stereoplugg) till en liten bluetooth transceiver (alltså både sändare och mottagare) från Kjell&co för ca 300kr som klarar rubbet 👍, med hög ljudkvalitet dessutom 👍
Ett tillägg.. Angående 'driftsäkerhet' så är Volvos P1-plattform (S40, V50, C30 och C70) den första "moderna volvo-bilen".. Och därför sticker väl P1 ut lite i statistiken (främst att vissa (långt ifrån alla) haft elektronik-/eltrubbel) så att säga.. Men de som haft trubbel torde ju ha fått allt åtgärdat inom garantin.. Sen finns det såklart de som fått fel även efter garanti och goodwills, men där är jag inte så säker på att statistiken skiljer sig så särskilt mycket jämfört med 'andra moderna bilar'..

Angående rost..
D5 som nu är 19år har inte en gnutta rost, dock har den bara gått 14000mil och nästan alltid stått i kallgarage. Doch har den levt hela sitt liv på västkusten, med allt vad det innebär i form av salta vindar och salta vägar.
1,8F (MY08, 20000mil, oftast parkerad utomhus i vår ägo, fortfarande på västkusten) har ytterst lite rost (på nivån "fram med förstoringsglaset").
När V70 sista generationen kom några år senare (och senare V60) så hade nog Volvo lärt sig en hel del från P1.. Men som alltid är det ett lotteri att köpa begagnat, för, den enskilda bilen känner ju inte till statistiken liksom :party:.
Jag får tacka alla ni som har skrivit och berättat om era upplevelser. Tack också för all information. Det uppskattas.
JompaS70 skrev: Idag, 11:58 Jag får tacka alla ni som har skrivit och berättat om era upplevelser. Tack också för all information. Det uppskattas.
Återkom gärna och berätta vilken hon/ni valde till slut 🙂

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade[…]

Dåliga ok på en MY17, är inte det[…]

Bensin lukt

..Blir inte vått någonstans. Det b[…]

Köpa S40 eller V50?

Jag får tacka alla ni som har skrivit och […]