Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag ha en XC40-22 sedan en kort tid tillbaka.

Det jag inte lyckats förstå eller har lyckats läsa mig till ät hur jag kan ha bilen olåst utan att den "startar upp sensus". T.ex. om bilen står lås på tomten, så går jag ut och skall tvätta den, jag låser upp den och öppnar en dörr för att den inte skall låsa sig igen. När jag sedan börjat med tvätten börjar den spela musik, sensus är igång och spotify-appen spelar för fullt.

Jag vågar inte ha den olåst i garaget, med risk för att den skall vakna till liv. Vad är det som initierar att den startar upp infotainmentsystemet och hur kan jag komma runt det?
Händer samma sak oberoende av vilken ljudkälla du hade aktiverad när bilen stängdes av? Jag har inte upplevt samma problem, men för en del har det fungerat att starta radion innan bilen stängs av.
MartinS skrev: sön 05 apr 2026, 17:40 T.ex. om bilen står lås på tomten, så går jag ut och skall tvätta den, jag låser upp den och öppnar en dörr för att den inte skall låsa sig igen.
Varför måste du öppna en dörr för att bilen inte ska låsa sig igen? Om det handlar om att bilen låser/låser upp dörrarna under tvätt vid dörrhandtagen är det lätt löst genom att lägga nyckeln i bilen.
Bilen vaknar upp så fort förardörren öppnas har jag kommit fram till, så jag får öppna en bakdörr istället. Det står i manualen att sensus skall starta när förardörren öppnad men stängs av sig ”efter stund” om man inte rör startknappen.

Det handlar alltså inte om att den låses/låses upp när jag spolar vatten på den, utan jag vill ha bilen olåst och kunna öppna/stänga dörrar.
Vindruta volvo 340 hittar ingen

Ska en bil bli stående pga att ingen hittar […]

Vanliga problem med d3?

Har en s60-12,laddtrycksgivaren och en låski[…]

Som sicnarf skriver i inlägget innan ditt Pel[…]

Högtrycksgivare AC S60

Hej, jag har felkod på högtrycksgivaren[…]