EX30(24-), EX60 (27-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

https://carup.se/insant-fortroendet-for ... ter-30-ar/

Några fler EX90 ägare som har synpunkter? Har någon fått huvuddatorn utbytt till den nya kraftfullare som ska lösa alla problem enligt Volvo?
Det är säkert synd om honom men Carups AI-skrivna artiklar kan bokstavligen fara åt ***********.
Det är som att läsa en text av en tolvåring.
Du menar att insändaren från David Gustavsson, Volvo-kund sedan 30 år är fake eller AI-genererat? Och texten är på en 12 årings verbala textnivå?
LJN skrev:Du menar att insändaren från David Gustavsson, Volvo-kund sedan 30 år är fake eller AI-genererat? Och texten är på en 12 årings verbala textnivå?
Inte att han är fake, han är säkert verklig och har haft verkliga problem. Men Carups artikels språk är bedrövligt på grund av att det är AI-genererat (det har han till och med erkänt). Man får inte glömma bort att hela Carup är 1 person.
Har nu bytt båda huvuddatorerna i bilen (som varit inne på verkstad 5 gånger på bara 600 mil).

Jag har även fått den nya uppdaterade OBC:n, som enligt uppgift ska vara åtgärdad och inte längre gå sönder varannan dag som de tidigare gjorde.

Efter bytet har jag äntligen fått den utlovade räckvidden. Tidigare låg den på ca 40 mil (410 km) enligt instrumentpanelen vid 100 % laddning, men nu ligger den en bit över 600 km – vilket stämmer med spec.

Andra förbättringar:

Backspeglarna fälls nu in vid låsning (äntligen)
Luftfjädringen från panelen i bagaget fungerar nu varje gång (tidigare mer 50/50)
Förkonditionering av batteriet ska nu fungera, och det finns även en toggle för att aktivera det manuellt

MEN…

Infotainmentsystemet har blivit otroligt långsamt. Att öppna klimatinställningarna har nästan 1 sekunds fördröjning efter tryck, och samma gäller övriga menyer. Det känns inte som att mjukvaran är i närheten av optimerad för den nya hårdvaran ännu.

Det tar även lång tid att byta mellan profiler, och ibland fastnar systemet i meddelandet "Systemet startar upp, detta kan ta ett par minuter". I praktiken handlar det om 10–15 sekunder, men under den tiden går det inte att köra iväg bilen.

Sätter jag mig i min Tesla MYP -24 känns det som att hoppa 10 år fram i tiden – nya uppdateringar varje vecka med smarta förbättringar. Den bilen blir bara bättre och bättre.

EX90 däremot har jag fått 0 uppdateringar till sedan jag hämtade ut den.
Lyftpunkt bak V60 2015

Om man använder den mellersta rekommenderade[…]

Teslan är ju faktiskt 10 år före v[…]

Bromsok till V60, vad välja?

Förstår helt och fullt, avgiften var […]

Volvo v60 MY27 ny motor

Som du själv säger, Ska du än[…]