Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
När det här inlägget gjordes från början, 2021, hade jag inte varit med om något sådant. Nu har jag varit med om något identiskt. Det var TMAP givaren som var trasig.
av JcN
Hej!

Motor: D5204T12, D4 AWD -16

Vilken av Tmap-givarna var det som var trasig? Jag har 2 gånger inom loppet av någon månad fått liknande symptom. Stannat vid (samma) rödljus och när jag ska ge mig av därifrån och uppför ett motlut varvar motorn uppåt 2500-3000 varv men utan kraft. Gasar jag däremot mer mot kickdown vaknar den till liv och drar iväg. Kan även tycka den drar mer bränsle än vanligt. Brukar ligga på 0,65-07 men nu kommer jag inte under 0,71 (enligt färddator)
När jag köpte bilen vid 9000 mil rengjorde jag Tmap på plenumet och igår gjorde jag rent det igen, var ganska sotigt men inte helt tätt (tror jag) Jag har jag inte kunnat provköra efteråt.
Det märkliga efter första händelsen var att jag stannade till och stängde av bilen och därefter gjordes 5 startförsök innan den ville gå på tomgång. Fick även köra längre än normalt på startmotorn vid startförsöken.

Vid kamremsbytet som skedde efter första händelsen bad jag verkstaden (Volvo) kolla efter felkoder men fick inte till mig de hittat några. Även vid besiktning häromdagen så lät jag dom läsa ut felkoder men ingen träff där heller.

Ang EGR och möjlig felkälla till synptomen. Jag har sett ett par videor/klipp på youtube där man plockar bort spjällhus med till hörande slangar/rör för och efter EGR, väldigt mycket sot. Detta går ju att rengöra men jag tänker att även plenum, insugkanaler och ventiler ser likadana ut.
Är det någon här som har bytt plenum samt utfört valnötsblästring av insugskanaler och ventiler?

Mvh Jonas Nilsson
Skruv i nytt däck

Jag har pluggat däck själv några g[…]

Bilen vaknar upp oönskat

Jag ha en XC40-22 sedan en kort tid tillbaka. Det[…]

Sprayburk

https://www.spraydosen-shop.de/2K-One-coat-spray-c[…]

Oljebyten

Jag brukar nyttja mig av: https://shop.adsveri[…]