Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Då kan man ju tänka att EUs politiker borde ta tillfället i akt och tokhöjja skatten på bensin och diesel, inte toksänka om de verkligen menar att vi ska totalt avveckla dessa i snabb takt för att snart vara nere på noll så borde ju detta vara ett perfekt startskott. Då slipper vi ju också risken att behöva ransonera utan produktionen räcker till utan problem då konsumtionen sjunker dramatiskt helt av sig själv

Men de tror kanske inte ens själva att de regler och lagar för avvecklingen som man nyss klubbade har någon som helst verklighetsförankring utan bara är en utopi utan realism. Så nu sänker man istället för att ekonomin inte ska störtdyka.
Business as usual, utan kapitaltillskott kan ingen politiker göra något eftersom dom inte producerar annat än skatter.

Alla är beroende av entreprenörer, investeringar och produktion.

Säger marknaden att det är färdigtjafsat om klimatet så är det så. Det är ju inte direkt svanenmärkta drönare och raketer som flyger runt eller hangarfartyg som går på HVO.
Där håller jag inte med. Marknaden har fått stå tillbaka för politiken. Tysklands industri och entreprenörskap var hela Europas motor.

Sen gick de gröna in och stängde både kolkraft och kärnkraft och gjorde Tyskland beroende av importerad energi från Ryssland, Mellanöstern. Frankrike och Sverige bla och man fick 3 ggr så höga energipriser som asien och USA och nu är hela Tyskland i recession och riskerar dra med sig resten av Europa, allt beroende på några politiska beslut. Så politiker kan enkelt köra över marknaden.
Tror inte gemene Svensson tänker speciellt på det

Som någon skrev här för herrans massa år sedan ”som folk kör verkar de inte alls bry sig”. Är helt enig, att köra eco gör att man kör i otakt med de flesta och många blir rastlösa och ska köra om för att tjäna en billängd, vilket inte lönar sig då man ändå strax ska åt olika håll :)

Grannarna kör fossilbil och handlar halva matkassar varannan dag. I butiken vi möts i efter att vi morsat i trappan för det tar lika lång tid (5 min) att gå till affären som att ta bilen, de flesta verkar dessutom köpa en ”plastkasse” :)
Micce1980 skrev: Igår, 22:53 Tror inte gemene Svensson tänker speciellt på det

Som någon skrev här för herrans massa år sedan ”som folk kör verkar de inte alls bry sig”. Är helt enig, att köra eco gör att man kör i otakt med de flesta och många blir rastlösa och ska köra om för att tjäna en billängd, vilket inte lönar sig då man ändå strax ska åt olika håll :)

Grannarna kör fossilbil och handlar halva matkassar varannan dag. I butiken vi möts i efter att vi morsat i trappan för det tar lika lång tid (5 min) att gå till affären som att ta bilen, de flesta verkar dessutom köpa en ”plastkasse” :)
Instämmer.. Våra beteenden utvecklas trist nog ofta åt fel håll.. Förnuft på olika plan får ge vika för att kortvarigt glädja hjärnans belöningscentra..

Jag körde nyligen ca 70 mil i Norge.. Och varje gång jag gör det så slås jag av att det väldigt sällan sker omkörningar.. Och eftersom i princip alla håller hastighetsgränserna, så blir det heller inte lika stor stress, även om man kanske egentligen har lite bråttom, till 'något viktigt' (som ofta inte är så viktigt egentligen)..
Jag antar att det förnuftiga beteendet har med risken för skyhöga böter att göra, något annat skäl känner jag inte till, speciellt inte med tanke på att Norrmän gärna steppar på gasen när de kör i Sverige..
Så i Norges fall är det win-win-win-win.. Och kanske ytterligare något win.. Något att ta efter i Sverige 👍, men som väl aldrig kommer ske eftersom vi älskar 'frihet under ansvar, som inte svider nämnvärt när man inte tar ansvar'.
Overshoot day var i förra veckan. Så om vi skall leva hållbart ska vi inte jobba, resa, shoppa, äta, dricka, renovera, värma upp huset osv mer under resten av 2026. För vi har redan konsumerat upp vad jorden kan producera detta året.
Blir intressant att se om Iran-blockaden med automatik blir det faktiska startskottet till avvecklingen av fossila bränslen
Det kan bli en smärtsam resa men det måste göras :-/
Jordens befolkning kommer att börja minska men brytpunkten verkar ligga några årtionden bort, det kommer att minska belastningen på miljö och resurser. Trist bara att de ekonomiska modeller vi lever under inte kommer att fungera vid en krympande befolkning med allt större andel åldringar. Även detta kommer att bli en tuff resa.

Aj, olja används inte bara till att driva fordon :oops:
https://edition.cnn.com/2026/04/04/busi ... tl-hnk-dst
Det är något missvisande att ryas om planetens undergång, vi vill gärna ta på oss den stora kostymen.

Mänskligheten går mot sin undergång, en ganska rejäl skillnad.

Jag tror personligen inte att stora serverhallar, elbilar och vindkraft kommer att gynna eller ens dämpa utarmningen öht.

Går vi tillbaka till jakt, fiske, odling och byteshandel imorgon och helt avstår från elektricitet så är vår tid som art ändå uträknad.

Den nya pumpen är nu helt död. Åte[…]

Det är något missvisande att ryas om pl[…]

Volvo S90 T5 2018. På vintern har jag 18'-f[…]

Volvo S90 2018. Är det någon som vet h[…]