Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Fiskeman3elixir skrev:Står bilen stilla utan växel i så hörs det inte, vare sig man har kopplingen nedtryckt eller inte. Har däremot inte prövat att göra detta när bilen rullar, men ljudet hörs inte när man motorbromsar heller.
Hur är det om bilen står still, kopplingen nertrampad och växel i ???
lennarte skrev:
Fiskeman3elixir skrev:Står bilen stilla utan växel i så hörs det inte, vare sig man har kopplingen nedtryckt eller inte. Har däremot inte prövat att göra detta när bilen rullar, men ljudet hörs inte när man motorbromsar heller.
Hur är det om bilen står still, kopplingen nertrampad och växel i ???
Låter inte ingenting då, har filmat ljudet så bifogar ett youtube klipp här.
Märker nu att det inte hörs bra allts med hörlurar på, så lyssna med telefon högtalare.

Ljudet kommer bara fram alltså när man trycker ned gasen och bilen rullar, desto mer gas, desto mer låter det. Hörs inte när man motorbromsar. Hörs inte när man frikopplar och gasar, (skrev att det gjorde det, men prövade idag och lät inget så nog jag som inbillade mig). Jag misstänker då antingen växellåda, kardan eller urtrampningslagret. Hur kan jag utesluta dessa och få fram vilken det är?. Är inte förtjust i att bara byta delar och be till gudarna att problemet försvinner.

Kolla om det är bensin i vakuumslangen till b[…]

Det var ju bra, elfel som kommer intermittent &aum[…]

ELFEL från helvetet?

Kul att du hittade felet samt en eloge till dig s[…]

Oväsen från 740

Står bilen stilla utan växel i s&arin[…]