Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PGV70
Efter att ha bytt bromsvätskan till kopplingen så klickade startmotorn. Ett klick. Inte flera snabba som när man har dålig ström/halvlös batteripol.
Vid vätskebytet lossade jag luftburken (på den sitter även ECU) så lös med de 2 ecu kontakter, lossa kabeln till luftmassemätaren. Ut med luftburken.
Sätter sedan ihopa allt igen. Och inge problem. Dagen efter så klickar startmotorn.

Tar loss allt igen och kollar. Hittar inga fel. Sätter ihop de, då funkar de igen. Dagen efter samma sak. Mäter batteriet, testar annat batteri samma sak.
Åker o köper en ny startmotorn monterar, då funkar de. Testar starta bilen flera gånger - funkar. Kör nån mil stänger av testar igen - funkar.

Dagen efter - startmotorn klickar.. River isär allt igen. kollar kablar till startmotorn. Ser att det är nått skit på ett par stift till ECU'n. rengör med tops och elektronikrengöringsspray. Sätter ihop de - de funkar.

Dagen efter samma skit igen. Ser att det är skit på stiften igen, nått svart/brunt. Vet inte om det är olja lr nån annan skit.. Rengör de funkar. Idag börjar batteri och röd varningslampa lysa. När ja kommer hem mäter jag - 9v med bilen igång. kollar så remmen sitter kvar - kollar över kablage, batteripol, slänger in andra batteriet - bilen startar men generatorn laddar inte. Plockar lös kontakten till ECU'n och får rengöra stiften igen. Efter de laddar generatorn 14,2-14,4 Alltså funkar allt igen.

Vad fan är det för fel?
Eftersom elfelet kom så nära inpå att du bytte bromsvätska så får vi utgå från att elfelet uppstod då.

Först ett par frågor.
När du gjorde jobbet lossade du på en batteripol då?
Var det plus- eller minus-polen i så fall?
Klicket du hör när felet är framme, kommer det från startreläet i säkringsboxen?
Eller från solenoiden på startmotorn?
Är denna bil försedd med Start/Stop-funktion?

Du fick problem med startmotor och laddning efter oljebytet.
Då tror jag att du har glappt någonstans .
Troligen går det till sig i och med att du rör i kontakter, kabelstam eller jordning.

Om det är solenoiden som klickar, då är startrelä och säkring PF1 OK.
Gemensamt för Generator och Startmotor är då säkring PF2 på batteriets pluskontakt.
Se bild nedan, kollat att det inte glappar där.
Säkring PF1-PF2.png
Säkring PF1-PF2.png (72.81 KiB) Visad 1279 gånger
Jordpunkter att kolla upp ifall det glappar där är enligt bild nedan.
Jordning Batteri och mellan kaross och motor.png
Jordning Batteri och mellan kaross och motor.png (71.31 KiB) Visad 1279 gånger
Bifogar ett förenklat schema på start och laddning.
Där:
6/26 = Generator
6/25 = Startmotor
2/35 = Startrelä
PF2 = säkring
Startsystem V70 2013 förenklat .png
Startsystem V70 2013 förenklat .png (75.38 KiB) Visad 1279 gånger
Lelleprinter skrev:Eftersom elfelet kom så nära inpå att du bytte bromsvätska så får vi utgå från att elfelet uppstod då.

Först ett par frågor.
När du gjorde jobbet lossade du på en batteripol då?
Var det plus- eller minus-polen i så fall?
Klicket du hör när felet är framme, kommer det från startreläet i säkringsboxen?
Eller från solenoiden på startmotorn?
Är denna bil försedd med Start/Stop-funktion?

Du fick problem med startmotor och laddning efter oljebytet.
Då tror jag att du har glappt någonstans .
Troligen går det till sig i och med att du rör i kontakter, kabelstam eller jordning.

Om det är solenoiden som klickar, då är startrelä och säkring PF1 OK.
Gemensamt för Generator och Startmotor är då säkring PF2 på batteriets pluskontakt.
Se bild nedan, kollat att det inte glappar där.
Säkring PF1-PF2.png
Jordpunkter att kolla upp ifall det glappar där är enligt bild nedan.
Jordning Batteri och mellan kaross och motor.png
Bifogar ett förenklat schema på start och laddning.
Där:
6/26 = Generator
6/25 = Startmotor
2/35 = Startrelä
PF2 = säkring
Startsystem V70 2013 förenklat .png

När du gjorde jobbet lossade du på en batteripol då? SVAR: Lossade både plus och minus.
Var det plus- eller minus-polen i så fall? ^
Klicket du hör när felet är framme, kommer det från startreläet i säkringsboxen? SVAR: Det var startmotorn.
Eller från solenoiden på startmotorn? ^
Är denna bil försedd med Start/Stop-funktion? SVAR: Nej

Tack så mycket för svar. Har nu lokaliserat problemet och det var säkringen som sitter på pluskabeln precis intill batteripolen. "PF2" enligt din bild.

Vet inte hur jag sköt den säkringen men på något vis har jag ju gjort det.
Åter igen, tusen tack för din tid och din hjälp.
Kul att du hittade felet samt en eloge till dig som svarade på alla mina frågor samt återkom men vad som var felet.

Lite klurigt med tanke på att om säkringen har gått så borde felet vara framme konstant.
Det är ju möjligt att det är glappt inne i PF2 säkringen och uppstod när du krängde av +polen, men strunt i det , felet är funnet.
I övrigt till alla på forumet tillönskar jag er en trevlig Påsk.
Lelleprinter skrev:Kul att du hittade felet samt en eloge till dig som svarade på alla mina frågor samt återkom men vad som var felet.

Lite klurigt med tanke på att om säkringen har gått så borde felet vara framme konstant.
Det är ju möjligt att det är glappt inne i PF2 säkringen och uppstod när du krängde av +polen, men strunt i det , felet är funnet.
I övrigt till alla på forumet tillönskar jag er en trevlig Påsk.
Tack så mycket! Ja men precis. Just därför var ju inte ens en säkring i tanken. Väldigt skönt att det löste sig! Trevlig påsk till er alla!

Det var ju bra, elfel som kommer intermittent &aum[…]

ELFEL från helvetet?

Kul att du hittade felet samt en eloge till dig s[…]

Oväsen från 740

Står bilen stilla utan växel i s&arin[…]

Beställde ny termostat och tempgivare av Vpar[…]