Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

v70 2004 170 hp B5244S 2.4 motor Bensin

Som några av er känner till så har jag länge bråkat med lambdasensorerna.

Till slut köpte jag OEM till både bak och fram, och då försvann koderna en stund.

Sedan gick bränslepumpen. Jag beställde en via vparts som de garanterade var till min bil. Sedan dess har jag haft problem. Först fick jag felkod REM-4A37 (Fuel level senro Signal too high/Signal missing) och den stannade ibland. Jag fick dra ur kontakten direkt på pumpen och sätta in den igen för att den skulle fungera igen. Gjorde det två gånger, sedan dess försvann det problemet och felkoden.

Sedan dök andra felkoder upp. Den går väldigt ojämnt i högre hastighet, och sedan märkte jag att den betedde sig som att den fick problem med bränsletillförsel när jag hade lågt i tank. T ex under halvtank så kan jag inte köra fortare än 100 km/h innan den ballar ur, mätaren som visar nuvarande förbrukning går i taket och bilen hostar och till slut dör. Den fungerar igen efter omstart och om jag håller mig under 100 km / h. Tills jag är under kvartstank. Då är det 70 km / h som gäller. Sedan lägre och lägre. Tankar jag det fullt så försvinner alla problem. Felkoder som finns efter en sådan runda är:

ECM-2100 Front heated oxygen sensor (HO2S) - Current too high
ECM-210A Front heated oxygen sensor (HOS2) - Faulty signal
ECM-2120 Front heated oxygen sensor (HOS2) guide element - Signal too low
ECM-250A Long-term fuel trim - Upper limit
ECM-400A Canister purge (CP) valve - faulty signal

Rensar jag koderna så dyker dessa inte upp igen förrän jag åter igen har varit under halvtank och kört mer än 100 km / h.

Jag har börjat fundera på hur det är med bränsletrycket och när jag gick in med en ny felkodsläsare så säger den att det är konstant 5.7 bar. Såvitt jag vet ska det ligga på runt 4 bar.

Sedan har två koder om lamda sensorn kommit tillbaka mer permanent igen.

ECM-210A Front heated oxygen sensor (HO2S) - faulty signal
ECM-2120 Front heated oxygen sensor (HO2S) guide element - Signal too low

Detta har fått mig att fundera på ifall det har med bränsletryckssensorn, då jag läst att det är vanligt på just min model.

Dock gav detta ett problem i sig. Tydligen så har jag ingen bränsletryckssensor på min fuel rail.

Såvitt jag ser så ska jag ha bränslepump OEM 30761742. Jag beställde denna bränslepump, som vparts garanterade var rätt för min bil:

https://vparts.se/se/branslepump-till-v ... ensin.html

Jag vill gärna har svar på följande frågor:

Är det någon av er som vet om det ska vara en fuel rail med bränsletryckssensor på min bil eller inte?

Om inte, sköts på något annat ställe som t ex regulator i bränslepumpen?

Det är uppenbarligen för högt bränsletryck enligt sensorn, men vilken sensor?

Vad ska jag byta?

Kan det vara bränslepumpen som trots allt är felaktig?

Tacksam för all hjälp!
Det är inte så att felet med canister purge valve gör att det blir undertryck i tanken, värre och värre ju lägre nivån blir.. Och till slut orkar inte bränslepumpen leverera tillräckligt med tryck till bränsletrycksregulatorn (brukar sitta i fuel rail)?
Testa lossa lite på tanklocket och se om symptomen försvinner :-)
Förresten är denna bil framhjulsdriven eller AWD? De senare brukar ha två pumpar i tanken..
Bränslefilter bytt?
Jag har ingen bränsletryckssensor, har en tidig B5244S2.. Möjligt att de fick trycksensor senare.
Men det sitter en bilventil i änden av fuel rail för att man enkelt ska kunna mäta bränsletrycket
Det finns ingen typ av sensor, regulator eller liknande på fuelrailen. Det är bara ingången, injektorerna och luftningsventilen. Väldigt simpel. Vilket är enerverande när man tittar på videos och den ser helt annorlunda ut xD

Ventilatorn för bränsletanken (EVAP) är mindre än ett år och fungerar som den ska, iaf vid full tank. Dessutom går bilen fint på tomgången och jag har inga felkoder om det, förutom när resten av bilen redan har ballat ur. Jag ska dock testa det med tanklocket när den ballat ur igen, tack för tips!

Det är FWD och bara en pump i min bil. Bytte bränslefilter för två månader sedan, ingen skillnad.

Det är datorn som visar att sensorn visar högt bränsletryck, och det är högre än vad jag vet den ska ha, och ifall den ger fel signal så blir det följdproblem med det. Jag köpte ett "bränsletryckskit", men såklart hade de inget som går att koppla till en Schraderventil. Jag har ingen annan pump eller mätare som skulle fungera bra för detta för tillfället, men hoppas få hem mer grejjer inom en vecka.

Vilket som dock, även ifall trycket i fuel rail inte är så högt som datorn visar, så måste juh ändå sensorn/regulatorn bytas. Jag vet fortfarande inte vart den kan vara, ifall det är något inbyggt i pumpen eller vart det ska vara någonstans.
Tryckregulatorn är en liten rund metallburk som sitter gömd under fuel rail
Den känner av undertrycket i insugsröret och anpassar bränsletrycket efter det om jag fattat det hela rätt :-)

Är bränsletrycket fel så kan det förklara " ECM-250A Long-term fuel trim - Upper limit". Kan ju bero på pumpen också förstås.
Men alla sådana fel lär avslöjas om man mäter på schrader-ventilen

Om fuel trim bottnar så blir lambdaregleringen fel. Men dina felkoder ser mer ut som trasig lambda. Var köpte du den nya, de från blå varuhuset påstås inte fungera.
Denso lambdasensor finns att köpa hos trodo för en fjärdedel av priset hos Volvo. Enda skillnaden jag hittat på Denso universal är att sladden är längre än på den volvoanpassade specialvarianten :-D
_fuel_rail.JPG
_fuel_rail.JPG (25.45 KiB) Visad 155 gånger
Kolla i sprängskisserna på volvopartswebstore.com så kanske du kan lista ut vart den är flyttad på din årsmodell :-)
Här är en 2003, med trycksensor :-o
Kan det vara så att motorer som har trycksensor inte har tryckregulator..?
Om trycket är känt borde motorstyrningen kunna anpassa öppningstiderna på spridarna, så att regulator inte behövs. Gissar bara ;-)

Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.

Kardan tunneln delar upp tanken i vänster och[…]

Byta till stolar med minne?

Behöver man ta stolar från en XC70 till[…]

Då kan man ju tänka att EUs politiker b[…]

Äntligen har jag börjat plocka ihop brom[…]