Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Jag ägen en 740 GL87 B230F, nu har jag en fråga om katalysator, bilen är ju en 87 så katalysator behöver ju inte finnas, men nu är min fråga om jag söker efter avgassystem på mekonomen så får dom fram att det ska vara katalysator på den. men på bilen sitter ingen katalysator. och den har bara två ljuddämpare som bilarna med katt har, nu är min fråga ska det vara tre ljuddämpare på min bil istället en kompis har en 740 med 3 ljuddämpare och ingen katt och vi har samma motor.
behöver köpa nytt system en halvsats så vad ska jag köpa för system på mekonomen då? har dom system med tre ljuddämpare?

Ska min bil ha katalysator?
av Micke_86_
Eftersom din bil är en 87a så sitter det katalysator på den och den måste sitta där men den behöver inte fungera..
Användarvisningsbild
av andreas88
men det sitter ingen katalysator på min bil alls. och vid besiktningen har dom inte sagt nåt alls. så nu är frågan vilken halvsats skulle jag behöva köpa då den inte har katalysator? ska det vara 3 ljuddämpare då? hur vet jag om bilen har katalysator? måste lambda sonden sitta i katten?
Användarvisningsbild
av Mattsvart
Micke_86_ skrev:Eftersom din bil är en 87a så sitter det katalysator på den och den måste sitta där men den behöver inte fungera..
Nej nej 87orna behöver inte ha katten där alls. det är 88ans årsmodel dom inte behöver funka på men måste sitta där.
Användarvisningsbild
av Mattsvart
andreas88 skrev:men det sitter ingen katalysator på min bil alls. och vid besiktningen har dom inte sagt nåt alls. så nu är frågan vilken halvsats skulle jag behöva köpa då den inte har katalysator? ska det vara 3 ljuddämpare då? hur vet jag om bilen har katalysator? måste lambda sonden sitta i katten?
Hmm 86ans utan katt kanske funkar?
Lamdasonden behöver inte sitta i katten, min sond sitter uppe vid grenröret
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visste inte att det fanns bilar med tre ljuddämpare.
Användarvisningsbild
av andreas88
på min sitter sonden strax efter grenröret i den raka deleni främre röret. hur brukar katten se ut hur vet jag om det sitter en på min bil? finns det på nåt sätt jag kan ta reda på om det sitter en katt på bilen? om 87ans modell inte har katalysator hur många ljuddämpare ska då finnas på bilen? för under bilen nu så sitter det en rund ganska avlång burk som hänger långt ner så den slår i vid varje farthinder, ser nästan precis ut som en ljuddämpare. ska det vara två ljuddämpare eller finns det tre? behöver få veta om det ska vara tre eller två ljuddämpare på min?

om jag tittar på mekonomens webbkatalog på 87ans halvsats så visas på bilden bara två ljuddämpare, men kan min bil ha tre eller är det en katalysator som sitter där? kan nån här säga nåt om biltemas satser nåt att ha? och på deras sida finns två satser till 87ans modell en där det står kat och en där det inte står nåt utan det står bara halvsats utan främre rör. vilken ska jag ha?

eller jag kanske ska ta och kila ner till volvo och höra med dom?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kör ner till volvo och fråga så får du svar direkt. :D

Stör du dig på ljudet nu om du inte gör det varför inte köpa ett system med 2 dämpare igen. :roll:
Användarvisningsbild
av andreas88
okej ska kolla med volvo i morgon. hur ska det vara under bilen då med två dämpare? ska det sitta ett rakt rör där bara fram till första dämparen eller hur ligger det till? för där katten brukar sitta så sitter det en rund avlång burk som hänger ner så den slår i hela tiden.

om jag köper ett system med två dämpare hur löser jag då den delen där det sitter en dämpare nu? ska jag sätta på en bit rakt rör förbi där till första dämparen eller hur gör jag?? jag kommer inte ihåg var första dämparen sitter men den sitter väl precis innan böjen över bakaxeln eller har jag fel? för sista dämpare sitter ju efter bakaxeln
Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Batterifråga?

cellerna syns inte genom plasten? Jag har ingen lu[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]