Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZacTell
Bej.
Jag har en V70 2012 T4f 1.6 där katalysator än lagt av och gick inte genom besiktningen.
Att hitta en begagnad är inte så lätt och inte ens en ny på Volvo gick att lösa då den modellen är restnoterad.
Finns det en 3e parts eller liknande som funkar?

Söker jag runt med mitt regnummer så hittar jag massor men det är inte rätt funktion då den ska vara anpassad för etanol också.

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hur vet du att det är katalysatorn som är trasig ?? Vilka felkoder har du ?? Det är oerhört sällan katalysatorn "gått sönder". Men det 100-tals andra saker som gör att det ser ut på papperet som katalysatorn är trasig
Min 745-a har original katalysator (sedan 1988) och bilen har rullat en bit över 50000 mil. Toppvärden varje besiktning. Dock ska den bytas ut framöver, det har rostat hål i den...
av ZacTell
Redan bytat lambda men den säger till om samma fel fortfarande,dvs givare bank 1.
Alla värden var helt fwl på besiktningen och han gissade katalysator. Körde till verkstaden som bytade lambdan och dom sa samma där
Användarvisningsbild
av lennarte
Givaren (lampdasonden) sitter främst i katalysatorn, eller i främre avgasrör (grenrör) så får du felkod på den är det ju fel före katalysatorn. Är det et däremot felkod på den bakre lambdasonden (en kontrollsond) kan det vara katalysatorn som "brunnit upp". Den främre sonden ger signal till ECU så den kan anpassa bränslemängden till Lambda 1. Den bakre sonden ska bara kontrollera att den främre sonden "gör sitt jobb".
Hur länge sedan är det du gjorde oljebyte??? Gammal, förorenad motorolja kan också ge "fullt hus" på avgasvärdena.
Katalysator

Givaren (lampdasonden) sitter främst i kataly[…]

Kör aldrig högtryckstvätt till moto[…]

hur vet man vilka fjädrar man ska ha

När man läser på en annan sida s[…]

Oväsen från 740

Märkte idag att ljudet hörs även[…]