Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kort och gott så har en 740 med b230f och m47. När man gasar med växel i (hörs bäst på 3an och upp) så kommer nåt oljud fram. Det låter ungefär som en riktigt torr metallskiva som snurrar. Ljudet låter likadant men blir högre eller tystare beroende på hur mycket gas man ger.

Sitter man i förarsätet verkar det som att ljudet kommer framifrån snett till höger.

Tack i förväg!
Användarvisningsbild
av lennarte
M47 är inte den starkaste växellådan Volvo byggt. Ett nållader kan gå sönder och då brukar det höras ett "morrande" ljud på alla växlar utom 4-an.
Testa trycka ner kopplingen nästa gång du hör det. Slutar ljudet då? Kommer det från lådan och har dessa symptom hade jag gissat på ett lager innuti iaf eller om du har tur bara tramplagret men tveksamt. Annars kanske det är sopslut koppling eller nåt. Svårt att hjälpa via forum men kolla det uppenbara typ oljan och att du inte kört på en gammal stoppskylt eller nåt (Ibland skriver folk på forum värsta grejerna men i slutändan hade de typ soppatorsk bara).
TioTusenKRBil skrev:Testa trycka ner kopplingen nästa gång du hör det. Slutar ljudet då? Kommer det från lådan och har dessa symptom hade jag gissat på ett lager innuti iaf eller om du har tur bara tramplagret men tveksamt. Annars kanske det är sopslut koppling eller nåt. Svårt att hjälpa via forum men kolla det uppenbara typ oljan och att du inte kört på en gammal stoppskylt eller nåt (Ibland skriver folk på forum värsta grejerna men i slutändan hade de typ soppatorsk bara).
Ljudet försvinner när man trycker ned kopplingen, men brukar det inte vara att det låter när man trycker ned kopplingen om det är urtrampningslagret som gjort sitt? Eller kan det vara tvärtom också?
av atteatte
Det är väl inte helt omöjligt att det slutar skramla när du lägger lite last på lagret, men det skulle ju även kunna vara nåt lager i lådan. Låter det med kopplingen släppt i neutral med?
av TioTusenKRBil
Fiskeman3elixir skrev: Ljudet försvinner när man trycker ned kopplingen, men brukar det inte vara att det låter när man trycker ned kopplingen om det är urtrampningslagret som gjort sitt? Eller kan det vara tvärtom också?
Jo och därmed tänker jag mig att det är ett lager i lådan. Ljudet du beskriver uppfattar jag som ett lager iaf.
Oväsen från 740

Ljudet försvinner när man trycker ned […]

Hur hårt vågar man trimma?

Kör på BSR, ska mycket till innan du k[…]

S80 felkod 1a51 srs

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Klonkar från kardan?

Gör gärna en liten film så vi ser […]