Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du kollat så inte kylvätska trycks ut ur behållaren till höger under locket när du kör. Borde synas på innerskärmen under behållaren om det kommit kylvatten på skärmen. Det sitter en övertrycksventil i locket till kylvattenbehållaren. Min bil hade det problemet som du beskriver och det slutade med byte av topplockspackning och planslipning av toppen, efter det var problemet löst.
Läcker trycket från cylindrarna ut till kylsystemet på grund av defekt topplockspackning får du övertryck i kylvattensystemet som trycker ut kylvätskan. På en diesel ser du inte om toppackningen läcker då du inte kan provtrycka kylsystemet med det höga tryck som du har i cylindrarna vid kompression. För övrigt verkar det inte vara helt ovanligt att topplockspackning börjar läcka på V40 D2.
Hur det än är ställt med kylsystermet så blir det er "psst" när du öppnar locket med motorn varm. Då sr det Ok. Men sedan kan det bli för högt tryck gå det pyser ut lite hela tiden..... då försvinner kylarvätska och detta kan tyda på topplockspackning.
Sedan finns det inte "fel" glykol. Men det finns olika sorter. Och vissa är inte blandbara med varandra

Ni hade helt rätt att det var länkarmsbu[…]

Hur mår ni???

Jag sa nyss upp mig efter 26år som servicete[…]

Mäta spänningen när motorn gå[…]

Hur det än är ställt med kylsysterm[…]