Givetvis drar leveranstiden iväg om beställningarna är fler än vad produktion hanterar. Som alltid.
Min poäng är att P12 lanserades med 11-12 mån levtid, samtidigt som övriga med 6-7.
Övriga består fortsatt på 6-7 även idag, medan P12 dragit iväg. Intresset kan såklart vara så stort för P12 att man trots betydligt längre leveranstid vid lansering än övriga tvingats förlänga leveranstiden så mycket om man beställer idag. Det vore ju det allra roligaste om så var fallet.
Men jag får en trist magkänsla. P6 och P10 bör i någon mån justerats det med är min högst ovetenskapliga killgissnings-känsla.
iX3 lanserades med 6 mån levtid och stack iväg första månaderna ja. Men de har bara haft och har en drivlina så svårt att dra någon jämförelse likt den jag gör mellan Volvos olika. Mer än att BMW lanserade det man marknadsfört, med en betydligt bättre leveranstid.
Själv beställde jag en EX40 Twin i samband med Rysslands Ukrainainvation. Det vart ganska exakt 12 mån leveranstid. Så är välbekant med väntan
Den som lever får se helt enkelt, men låt oss hoppas att Volvo har en gigantiskt orderstock och inte problem. Det är poängen med det jag skriver. Vilket jag antar alla skriver under på.