Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orre87
Tjena! Har haft min V70 stående ute i vintern i 2 månader. Batteri var dött så ladda upp det för nån vecka sedan. Köra en runda och fungerade hyfsat bra, oljan var lite bubblig och svart men blev bättre efter ett tag. Nu någon vecka senare så skulle jag starta igen, men fungerar inte, låter som något lås. Elektroniken kring låssytemet fungerande inte heller när jag skulle låsa sen. Kan det vara batteriet igen? Är det isf någon tjuvström? eller är det något helt annat? Se video nedanför(skit i motorlampan, katalysator trasig):
video: https://youtube.com/shorts/34T52w2_9uU
av Klyge
Ditt batteri kan ha tagit en del stryk eftersom det varit urladdat. Ibland leder det till att batteriet inte klarar att leverera den spänning som behövs, bilen måste få sina 12 V för att starta. Har du mätt spänningen från batteriet med en multimeter? Normal spänning är omkring 14 V men 12 V är minimum för att bilens elektronik ska fungera. Det finns också batteritestare på t.ex. biltema som kan visa hälsan på batteriet.
Ett urladdat batteri sulfateras. Det gör att det inte kommer att ta laddning ordentligt. Enklaste lösningen är att byta batteri.

Vill du vara säker på att batteriet är dåligt, prova det med en batteritestare som kan mäta under belastning av batteriet. Jag hade personligen inte brytt mig om att göra det med ett batteri som stått urladdat och sedan inte fungerar ordentligt. Jag hade bytt batteri på en gång.

Det finns batteriladdare som har underhållsprogram som kan hjälpa en del. De kan dock inte genomföra under, men något bättre kan det bli.

Hej! Tack för svar. Provade att stänga[…]

V70 2003 startfel

Ett urladdat batteri sulfateras. Det gör att […]

Vad är detta för kabel?

Tack för svar!

S60 2.4T - Startar ej.

Jag körde till skolan idag, som jag brukar. I[…]