Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
Barba skrev:. Däckfirman där jag har lagring påstår att jag borde byta alla 4 sommardäck eftersom bilen är fyrhjulsdriven. Vad säger ni andra med erfarenhet?
Jag blir fan tokig på däcksfirmor som försöker blåsa sina kunder på det här sättet. Din fyrhjulsdrift är elektrisk, det finns ingen relation mellan fram och bakhjul överhuvudtaget!

Den enda anledningen till att byta alla skulle vara om däcken är nästan helt utslitna så du skulle få 1 nytt däck och 3 nästan utslitna för det kan påverka köruppträdandet. Är de andra däcken någorlunda fräscha så är det bara att byta 1. Tror inte du kommer igenom en besiktning med den stora skadan så jag hade bytt.
Dessutom, syns inte corden från utsidan, är det inte strukturellt nödvändigt. Jag förstår att dom upplyser om det, men det kan också vara så att det inte är så allvarligt.
Tack för alla svar. Kommer försöka få tag på det begagnade däcket med nästan samma mönsterdjup (skiljer högst 1mm). Förhoppningsvis har jag sen en anledning färre till huvudvärk.

Dock är ju bilen en konstant ångestframbringare. Har nyligen servat, bytt ut tre(!) främre parkeringssensorer som hade stenskott (otur eller? Gick på ca 12k), och lagat två parkeringsskador senast 6 månaderna. När den inte ger mig problem är den dock en fröjd att köra!
Allting mekaniskt kan gå sönder, så det stämmer.
Men varför skulle 0.5mm orsaka ett ras?

Den skillnaden finns på de flesta bilar, alla däck slits inte identiskt.
De vill självklart inte hålla på med ett begagnat däck, som du köpt på annan plats.

De vill helst sälja en ny, trygg uppsättning däck till dig.
"För du vill väl åka säkert?!"
Barba skrev:Däckfirman säger att bilen kan skadas om jag byter ut 1 däck mot ett begagnat av samma dimension och märke och med nästan samma mönsterdjup (5 vs 5.5mm). Finns det någon sanning i det? Är det differentialväxeln på framaxeln som kommer slitas?
NEJ! Du åker med olika rullomkrets hela tiden - varje gång du svänger åker hjulen olika lång sträcka och bilen är gjord för det. Den här däcksfirman försöker blåsa dig. Gå någon annanstans.
Det där var väl ett stort problem runt millenieskiftet på awd med viskokoppling.. Verkstan sitter kanske fast i det förflutna :-)
En skillnad i mönsterdjup på en halv millimeter spelar ingen roll. Lite skillnad i lufttryck i däcket ger minst lika stor skillnad i rullomkrets och bilen exploderar inte för det. Hjulen i differentialen kommer inte att rulla fort för den lilla skillnaden.
Som redan skrivits ovan var det en annan sak på den tiden man hade en ständigt aktiv differentialbroms mellan fram- och bakaxeln. Om då en av axlarna snurrade fortare än den andra blev bromsen varm under körning. Med för stor skillnad blev bromsen för varm och brann upp. Med elektrisk bakhjulsdrift finns ingen mekanisk koppling alls mellan axlarna. Även med lamellkoppling (Haldex) är det så att den normalt inte är åtdragen, utan lamellerna snurrar lite löst mot varandra i ett oljebad. Systemet känner dessutom av hur stor skillnad det är mellan axlarna vid normal körning och använder det som utgångspunkt för att avgöra att det slirar. Den kopplar alltså inte in fyrhjulsdrift oftare än annars bara för att ena axeln snurrar aningen fortare än den andra.

För två dagar sen började motorlam[…]

D4 VEA dricker olja

Har nu kört 10 000 km utan att behöva fy[…]

Titta på blocket, så får du en i[…]

En skillnad i mönsterdjup på en halv mi[…]