Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vill hålla detta kort, men det känns riktigt jobbigt just nu pga att jag verkar inte ha några trådar att dra i över huvud taget. Rutan sitter löst mot karossen och läcker in vatten på förarsidan ned mot fötterna under mattan.

Efter en tur helt i onödan till glasmästaren (Ryds glas) så kunde han konstatera att vindrutan satt löst genom att trycka med fingrarna inifrån. Han menade att den inte ska röra sig alls. Han ville inte heller limma om rutan eftersom risken att den spricker är stor när man tar loss den, etc.

Ett totalt onödigt samtal till försäkringsbolaget senare och ett ännu meningslösare till Volvo åf (Liljas), så står jag helt utan alternativ. Om rutan ska fixas så blir det jag som får betala runt 10 000 kr. själv. Goodwill och övriga garantier finns inte tydligen pga bilens ålder, V70, 2009.

Vad har jag gjort själv? Jag köpte biltemas multibond rapid för någon vecka sedan men rutan är som sagt lös. Har jag någon slags tur så kanske tätningsmassan ändå som genom ett mirakel håller läckaget borta.

Om någon vet hur jag kan tackla detta på något sätt vare sig om det gäller att fortsätta med egna medel att försöka att täta (eller om det håller nu) eller åberopa någon form av goodwill etc. så vore det mycket tacksamt!
klacken skrev: Idag, 20:06 Ett rutbyte kostar väl inte 10000?
Jo 10000kr för byte av framruta UTAN att försäkringen tar så är det "normalt", har också hört från andra bilmärken att det kostar ungefär samma. Nu vet jag inte om TS har hel- eller halv-, trafikförsäkring..om TS har helförsäkring låter det sjukt att försäkringsbolaget inte tar det.. (då skall han bara betala självrisk på 1200-1500kr och resten betalas av hans försäkring..

att få på goodwill efter 17år.. njae chansen är mycket lågt men tydligen har det hänt att det går igenom beroende på olika "aukt-verkstäder"
Det ska vara en skada på rutan som en spricka eller stenskott helst i synfälltet. En hel ruta som läcker är inget försäkringsärende utan mer ett fabrikationsfel eller att rutan är gammal.
Sedan kan det vara olika tolkningar på vissa glasverkstäder.
Året var 2016 när jag upptäckte att rutan på min XC70 2012:a läckte. Då gällde fortfarande att Volvo bytte rutan kostnadsfritt. Två gånger i mitt fall, för det visade sig vara ett fel på den jag fick första gången.
Men någon tid därefter (1-2 år, max) fick jag höra att nu gällde ingen goodwill längre.

Att slå sönder rutan och hävda stenskott bör man nog inte göra efter det att man ringt försäkringsbolaget och undrat om de betalar ett byte på grund av läckage? Hade jag jobbat på försäkringsbolaget hade jag anat uggla i mosse. Om nu folket där gör anteckningar/kommunicerar med varandra.
Det finns som sagt ingenting som täcker eller ens kommer in med en enda procent i kostnaden. Byter jag rutan så blir det ur egen plånbok. Just nu så är jag inte ens säker på att jag vill behålla bilen faktiskt. 10 000 kr. eller mer är en fullständigt horribel summa att betala för något som majoriteten av bytena under en dag hos en glasmästare täcks av div olika försäkringsbolag. Håller det tätt så skiter jag i alltihop och kör vidare. I annat fall så tömmer jag hela patronen med lim runt vindrutan.
V70Rob skrev: Idag, 21:46 Det finns som sagt ingenting som täcker eller ens kommer in med en enda procent i kostnaden. Byter jag rutan så blir det ur egen plånbok. Just nu så är jag inte ens säker på att jag vill behålla bilen faktiskt. 10 000 kr. eller mer är en fullständigt horribel summa att betala för något som majoriteten av bytena under en dag hos en glasmästare täcks av div olika försäkringsbolag. Håller det tätt så skiter jag i alltihop och kör vidare. I annat fall så tömmer jag hela patronen med lim runt vindutan.
Rutan har inget stenskott eller sprickor?
Alla stenskott lagas inte, jag har fått rutor bytt som inte har haft sprickor utan enbart lite större stenskott där man har kunnat se att lagning är för riskfyllt (risk att rutan spricker).
Detta på platser utanför förarens direkta synfält (rakt fram).
Svårlösta vibrationer

Jag fick utförd Roadforce balansering på[…]

Jo då elektronik var det där, tar tag i[…]

Stefans 968

Jag ska va med i Porscheparaden 9 maj vid sjö[…]

Det låter som någon hemmasnickrad l&ou[…]