Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick fram 8st felkoder ABS
Abs-144
Abs -212
Abs-312
Abs-314
ABS-324
Abs-441
Abs-443

Förslagen är på de flesta som är gemensamt för samtliga:
”Bad ABS module solders or ignition switch”

På en lågmilare bara 15000 mil borde inte tändningslåskontskten vara fel tänker jag
Däremot lödningar som åldras oavsett miltal, i ABS-enheten -känns mer trolig då jag bytte ut på min
Lågmilade -97a häromåret vid 10000 mil

Jag köpte då häromåret en renoverad och skickade in min egen för renovering, så iom att både 97:an och 98:an har TRACS
så har jag i så fall en ABS-enhet att tillgå

Innerbelysningen tar god tid på sig att släcka, ser även att någon tagit bort förardörrens varningslykta,
så jag antar att mikrobrytare i låskista har gett upp.

Fjärrlåset ur funktion, har ej köpt nya batterier till fjärrar än, men om tändningslåsets brytare är dålig tror den
kanske att nyckeln sitter kvar i och spärrar därför.
(Har hänt mig genom åren bara på -97:an dock, 2-3ggr per år att den vägrar låsa med fjärr.
Har provat i med nyckeln i tändningslåset vrid till läge 1, ta ur igen och prövar på nytt och då funkar fjärren
)
Tog en tur idag och lite senare på dagen så funkar fjärrkontrollen, efter lite test lås/lås upp par gånger så upphörde fjärren att fungera igen.

Men även om fjärren låser bilen, så aktiveras inte larmdioden i instrumentbräda på denna 98:an
Förvisso glömde jämföra mot kvarglömd öppen dörr på 97:an, kanske inte börjar blinka förrän allt är stängt.

Inser att någon dörr inte indikerar stängd, eftersom kupebelysningen inte stängs ned fastän man startar bilen.

Vad gäller förardörrens varningslampa, så mätte jag upp 12,6 volt vid öppen dörr,
när jag simulerade mekanismen till tro dörr är stängd, då skiftade kontaktstycke för varningslampa till 0 volt,
så tydligen inte därför varningslampan saknas förardörr.
Svanis skrev: Idag, 17:29 ..så tydligen inte därför varningslampan saknas förardörr. ;-)
Glasen brukar gå sönder; låshullingarna går av och sen åker hela lampan ur och kläms i dörren.
Har fått limma fast glasen både på min och syrrans V70.. ;-)
Svanis skrev: Idag, 17:29 Inser att någon dörr inte indikerar stängd, eftersom kupebelysningen inte stängs ned fastän man startar bilen.
Då lär den inte larma på, utebliven blink ska ju varna för att nån dörr inte är ordentligt stängd
Gå igenom alla dörrar och stäng med lite extra kraft så kanske du kan se vilken dörr det är som felar..
När det är mörkt brukar man kunna se (inifrån kupén) att rött ljus från varningslampan på dörren där brytaren strular lyser in i kupén genom dörrglipan. Öppna framdörrar håller ju igång fotbelysningen på respektive sida dessutom. Avslöjande :-)

Med öppen dörr kan man prova att flippa över U-bygeln i låskistan till stängt läge, sen hålla ut dörrhandtaget och flippa tillbaka den till öppet läge. Funkar allt så ska fot/innerbelysningen (och förstås röda varningslampan) släckas och tändas vid dessa manövrar.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Har du kollat om bagageluckan påverkar? Det gör den definitivt på en V70 :-) Och på V70 går kablarna mellan kaross och lucka gärna av i böjen vid gångjärnen. :-/
Mikrobrytarna i huvlåsen måste väl också indikera stängt för att man ska kunna larma på gissar jag.
De är hårt utsatta för saltspray där de sitter, jag oljesprayar mina en gång om året..
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Svanis skrev: Idag, 17:54 Har simulerat stängd dörr på samtliga och de släcks,
har för mig att om man lossar kontaktstycket på låskistan, så flaggas de väl som stängda.
Hmm det är ju flera mikrobrytare i låskistorna, en för stängd dörr (styr belysning) och en eller två som känner av om det är låst eller inte.. De senare kanske är nödvändiga för larmet, jag har inte 100% koll :-)
emblemwraps -crome delete

Det blev riktigt bra med det svarta emblemet. :-[…]

Vägsaltet dödar inte bara plåt o[…]

Har simulerat stängd dörr på sam[…]

Haynes följer ju inte Volvos instruktion att […]