Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Barba skrev:Hittade ett (1) begagnat däck med 5mm mönsterdjup, tillverkat 2022 (mina är från 2023).

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 8/PRIMACY4

Är det en dum idé att köpa detta och bara byta hö fram? Det ska vara samma typ (Michelin PRIMACY 4) och har samma mönsterdjup som befintliga däck.
Jag skulle köpt. Det blir ju fel omkrets annars mot ett nytt. Vad som slits rätt mycket vid diff är vinkelväxeln (om det gäller fram)
Troligt är att däcket med skadan hade klarat sig bra under normala omständigheter, men att chansa på det är inte att rekommendera. Jag hade köpt däcket du länkade till. Enligt de bilderna är det ett däck med VOL-märkning, om det är samma däck som du har är bra att kolla upp om det är noga. Den versionen finns med och utan Acoustic-märkning.

I annat fall hade jag köpt två begagnade eller två nya däck av liknande sort, beroende på hur länge jag skulle behålla bilen. Jag hade däremot inte bytt ut alla fyra däcken, bara för att ett bör bytas ut.
ShogunX skrev:Troligt är att däcket med skadan hade klarat sig bra under normala omständigheter, men att chansa på det är inte att rekommendera. Jag hade köpt däcket du länkade till. Enligt de bilderna är det ett däck med VOL-märkning, om det är samma däck som du har är bra att kolla upp om det är noga. Den versionen finns med och utan Acoustic-märkning.

I annat fall hade jag köpt två begagnade eller två nya däck av liknande sort, beroende på hur länge jag skulle behålla bilen. Jag hade däremot inte bytt ut alla fyra däcken, bara för att ett bör bytas ut.
Typiskt att sommardäcken är på förvaring hos däckfirman. Får be om en bild på dem så att jag kan dubbelkolla att det är samma.

Jag tror dock att Primacy 4 bara finns med VOL-märkning i 255/40 R19. Det verkar bara finnas en typ med de dimensionerna: https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-primacy-4
mikkiz skrev:Köpte 4st nya Pirelli pz5 från bythjul för en månad sen till min v90 t6 my22. Betalde 5500kr inkl frakt.
Vart får man betala 15000 för 4 nya däck? Hos nån volvohandlare eller? Låter otroligt dyrt. :-D

Annars e ju michelin e säkert kort. Primacy 5 får ju goda omdömen
Jag vet inte, billigaste Michelin Primacy 4 i 255/40 R19 ligger på ca 2500 SEK/st, sen tillkommer lite för arbetet att sätta dem på gamla fälgarna och balansera. Det finns klart billigare däck, men 5500 för fyra stycken?
Mina Primacy 4 i 235/40 19 har VOL märkning. Sen är väl VOL märkning inget måste tänker jag?
Barba skrev:
ShogunX skrev:Troligt är att däcket med skadan hade klarat sig bra under normala omständigheter, men att chansa på det är inte att rekommendera. Jag hade köpt däcket du länkade till. Enligt de bilderna är det ett däck med VOL-märkning, om det är samma däck som du har är bra att kolla upp om det är noga. Den versionen finns med och utan Acoustic-märkning.

Typiskt att sommardäcken är på förvaring hos däckfirman. Får be om en bild på dem så att jag kan dubbelkolla att det är samma.

Jag tror dock att Primacy 4 bara finns med VOL-märkning i 255/40 R19. Det verkar bara finnas en typ med de dimensionerna: https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-primacy-4
Barba skrev:. Däckfirman där jag har lagring påstår att jag borde byta alla 4 sommardäck eftersom bilen är fyrhjulsdriven. Vad säger ni andra med erfarenhet?
Jag blir fan tokig på däcksfirmor som försöker blåsa sina kunder på det här sättet. Din fyrhjulsdrift är elektrisk, det finns ingen relation mellan fram och bakhjul överhuvudtaget!

Den enda anledningen till att byta alla skulle vara om däcken är nästan helt utslitna så du skulle få 1 nytt däck och 3 nästan utslitna för det kan påverka köruppträdandet. Är de andra däcken någorlunda fräscha så är det bara att byta 1. Tror inte du kommer igenom en besiktning med den stora skadan så jag hade bytt.
Barba skrev:
mikkiz skrev:Köpte 4st nya Pirelli pz5 från bythjul för en månad sen till min v90 t6 my22. Betalde 5500kr inkl frakt.
Vart får man betala 15000 för 4 nya däck? Hos nån volvohandlare eller? Låter otroligt dyrt. :-D

Annars e ju michelin e säkert kort. Primacy 5 får ju goda omdömen
Jag vet inte, billigaste Michelin Primacy 4 i 255/40 R19 ligger på ca 2500 SEK/st, sen tillkommer lite för arbetet att sätta dem på gamla fälgarna och balansera. Det finns klart billigare däck, men 5500 för fyra stycken?
Ja 1300kr/st för Pirelli pz5 i dim 245/45r18 👍
Tillverkade v24år25

Hej alla på forumet Har fått ett beky[…]

Dammsugit och torkat av med APC invändigt. Ut[…]

Håller med, vi bytte från XC60 till EC[…]

Någon som kan hjälpa mig? Bilen i fr&a[…]