Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du läser tidigare i tråden så började bilen vinchas med lådan i P-läge. Det smällde till och lampan för växellåda tändes. Om det visar sig att den är trasig så är det inte något som jag vill stå för.
Lite därför jag undrade om någon har varit med om liknande och hur det löste sig i så fall, beträffande ansvaret.

Hur som helst håller motorn på att lyftas ur och jag vet inga detaljer.
jtkarlsson skrev:Killgissning eller egen erfarenhet? Försäkring visst, men 35%djälvrisk blir ändå en slant... Varför skulle jag stå för det tänker du?
Vänta till dess du vet att något är fel. Hittils vet du inget mer än du fått ett felmeddelande och det behöver inte betyda att lådan är sönder.
jtkarlsson skrev:Absolut.

Men ibland kan det vara bra att vara prosktiv.

Men det är alltså osannolikt att en automstlutar skada av att vinchas i P-läge?
Läst något om att spärren lätt kan gå sönder.

Men vi får se vad domen blir...
jtkarlsson skrev:Men ibland kan det vara bra att vara prosktiv
Håller med, det kan vara bra att tänka proaktiv i såna här lägen. I annat fall kan du få höra "varför sa du inget om det vid tillfället, nu kan vi inte backa och notan får du stå för"
Alla har inte maskinskadeförsäkring, och delen till lådan (om den gick sönder) sticker iväg i pris. Små metallbitar hamnar i vxl-lådan...

En bekant parkerade i en rejäl brant backe med sin v60 med p-läget som enda broms. Pang sa det, bilen for ner för backen, över vägen och till slut ner i diket. Verkstan frågade inte direkt dessa ord, men nåt i stil med "är du helt tappad bakom vagnen"
Nåja, sprinten var av och blev jäkligt kostsamt, små metallbitar lite överallt i lådan. Minns jag rätt landade summan på ca 20.000kr
De andra skadorna som tex plåt, gick på vagnskada. Det enda positiva är att han lärt sig något..nu är handbromsen med överallt.

Tyvärr jtkarlsson, jag tror din sprint rök där och då

Ring ditt försäkringsbolag och frå[…]

Dock finns det en poäng med att tvätta […]

Hittade ett (1) begagnat däck med 5mm mö[…]

Absolut. Men ibland kan det vara bra att vara pr[…]