Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av WOG
TJABBA!

Jag har fått felkod 2-2-1 på min 745. Koden indikerar felaktig lambdasignal eller mager blandning.

Jag bytte lambdasond och problemet var löst i ungefär två veckor, men sen kom koden tillbaka. REGINA SYSTEMET

Saker jag har gjort:
– Bytt lambdasond
– Fixat avgasläckage
– Bytt insugspackning
– Gjort rent tändstiften

Är det någon som har någon möjlig lösning innan jag behöver göra mig av med bilen?

// MVH William
Användarvisningsbild
av lennarte
Mager blandning är ofta luftläck på insugssidan. Det är sällan fel på lambdasonden när "lambda" lampan lyser. Den heter egentligen (Volvos namn) Miljölampa då den lyser när motorstyrningen går över till ett nödläge p.g.a att lambdasonden indikerar fel i bränsle/luft blandningen.
Du måste manuellt "nolla" felkoden innan "systemet" fungerar igen.

2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem
.
Användarvisningsbild
av lennarte
atteatte skrev: Idag, 17:09 Har du gått över vakuumslangar och kollat att det i övrigt inte är några läckage mellan LMM och insuget?
Finns ingen LMM på denna modell. Det sitter en MAP-givare och en tempgivare istället. LMM sitter bara på 740 med Bosch system.

Killgissning eller egen erfarenhet? Försä[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump.[…]

Re: 740 lambda

Har du gått över vakuumslangar och ko[…]

Jag har kollat upp vad som kommer ut vid tömn[…]