Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev:En Volvo-hybrid har väl inte mekanisk AWD? Är det inte primärt framhjulsdrift, med en elmotor (erad) på bakaxeln.
Så primärt är det framaxeln som inte lär gilla den relativt stora differensen mellan 5 och 8 mm.
Är inte så kunnig på mekaniken men det låter rimligt som du säger. Kör man på enbart förbränningsmotor är det framhjulsdrift, enbart el är bakhjulsdrift, och först när man kör på båda systemen blir det fyrhjulsdrift, som jag förstått det.
Steffe3 skrev:Precis, på samma axel kanske det är bra att byta båda, men alla 4 krävs inte (åtminstone har jag svårt att se att det skulle vara ett problem).
Malmstroem skrev:Även Volvos fyrhjulsdrivna med Haldex klarar av olika stora hjul. Det är bara gamla syncro-diffar som inte gillar det.

Sedan kommer frågan hur stor skillnad det är. Jag tycker inte om att ha alltför stor skillnad på mönsterdjupet på däcken mellan olika axlar. Men det har ingenting att göra med fyrhjulsdriften.

Hade ni bytt däck ö.h.t. eller kört vidare med den skadan som syns på bilden? Jag har kört bilen ett par månader med skadan tills vinterdäcken åkte på.

Jag står annars mellan att byta 2 däck (fram) eller alla 4. Det handlar väl om ca 7500 SEK eller det dubbla. Kanske lika bra att byta alla fyra. Hur hade ni tänkt? Däckfirman tar 450 kr för att sätta nya däck på fälg och balansera.

Tips på bra sommardäck? Har Michelin Primacy 4 nu. SKa jag bara byta två får jag ta samma, annars fler valmöjligheter så klart.
Barba skrev: Idag, 15:55 ..Hade ni bytt däck ö.h.t. eller kört vidare med den skadan som syns på bilden? ..
Däcksidor är chockerande tunna och mjuka.. Redan utan skador.
Jag har kapat upp gamla bildäck till skoning på bryggor. Slitbanan kommer man knappt igenom med vinkelslip eller bågfil.
Sidorna däremot skär man lätt med morakniv :-/ Utom förstärkningen vid sätet mot fälgen förstås. Där ligger en bunt med ståltråd.. :-)
Jag fick punktering på min XC70 en gång. Ett spik i däcket. På insidan visade det sig ha krafsat på däckets sidovägg, så däckfirman rekommenderade inte att fortsätta köra med det däcket, även om de kunde plugga själva hålet.
De hade ett begagnat däck i samma dimension med ungefär samma mönsterdjup som jag redan hade. Det köpte jag för 500 kronor och sen kunde jag byta det tillsammans med det på andra sidan när båda var uppslitna.
Låter väl rimligt om priset är bra och de inte är snedslitna eller nåt. Drygt halva livslängden är ju förbrukad, de har väl 8mm som nya.
Det finns olika varianter av Primacy 4 förutom hastighetsindex, skiljer på slutsiffrorna. Men det kanske spelar mindre roll..
Åker själv på "S1" (65-profil) som är optimerade för lågt rullmotstånd :-)

Jag har kollat upp vad som kommer ut vid tömn[…]

Låter väl rimligt om priset är bra[…]

Gissar bara men tror tyvärr inte att bär[…]

Bensinpriser v2

24.39 här nu för diesel. 21,09 h&au[…]