Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LelleS
Hej!

Jag har fått en rejäl punktering (det small) på vänster framdäck på min C40 twin motor. Jag har kört ca 1000 mil på däcken så dom har ju inte gått värst långt.
Frågan är hur många däck behöver jag byta? Dom är ju inte billiga (närmare 5000 styck).
Finns det nån tolerans på hur många mm mönsterdjupet får skilja?
av least
Hur gick det till? Om det small, låter det som ett potthål?

Och just vinterdäck slits långsamt, särskilt nu när det varit en kall vinter.
Så min gissning är att det ska räcka med att byta det trasiga däcket.
Det är lite oklart vad som hände. Punktering en skedde på en torr och fin del av E4:an. Det var inga potthål och vad jag kunde se så låg det inte något skräp på vägen.
Jag trodde att däcket var utom räddning men det gick att laga då hålet var tillräckligt litet.
Hittade detta på en google sökning.

Citat: Du bör byta båda däcken på samma axel om skillnaden i mönsterdjup är mer än 2–3 mm (eller över 5 mm totalt) mellan det nya och det gamla däcket. Detta krävs för att bibehålla en jämnare köregenskap och säkerhet, då ojämnt slitna däck påverkar bilens grepp och kan störa antisladdsystemet, särskilt på 4x4-bilar.
LelleS skrev: Igår, 09:11 Det var inga potthål och vad jag kunde se så låg det inte något skräp på vägen.
Jag fick en mysko punka för två vintrar sen. En litet gruskorn, inte alltför vasst, hade tryckts rakt igenom genom däcket. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att gruskornet måste ha suttit fast i däckmönstret och sen körde jag över ett gruskorn till som exakt prickade det som redan satt där så det stansade hål genom slitbana, kord och alltihop..
Höjden av otur alltså. Har bara hänt mig en enda gång på väldigt många mil :-D
Sen har jag fått dubbar (jag kör odubbat) spikar och träskruvar intryckta i däck. Blir pyspunka men då är ju iallafall orsaken uppenbar. :-)

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]