Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärvan i hopp om att få bort en hel drös med felkoder.
Precis innan beställning och kloning av ny ECM så hittar jag ju felet! Problemet är att ett par kablar i kabelhärvan har blivit klämde vid någon tidigare reparation strax under generatorn.
Nu till min fråga, kan man laga dessa kablar med vanliga skarvhylsor för att vid ett senare tillfälle ta ur och löda? eller blir det problem? undrar även om någon har elschema från ECM och vidare?
Antoeri skrev: Idag, 08:24 .. kan man laga dessa kablar med vanliga skarvhylsor för att vid ett senare tillfälle ta ur och löda? eller blir det problem? ..
Det kan du säkert, problemet i motorrummet är att det sprayar in vatten genom kylaren när man kör i regn och slask. Skarvarna bör alltså vara vattentäta. Går att fixa med krympslang med smältande insida som tätar mot kabelisoleringen.
Eller nån typ av plastslang som man fyller med badrumssilikon t.ex. Brukar själv använda smältlim och sen vanlig krympslang utanpå men det är nog på gränsen att smältlimmet smälter om kablarna ligger nära motorn
Kommer det in saltvatten genom en enda glipa i kabelisoleringen så kryper vattnet längs kardelerna genom kapillärkraft och kabeln ärgar sönder inifrån
Antoeri skrev:Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärvan i hopp om att få bort en hel drös med felkoder.
Precis innan beställning och kloning av ny ECM så hittar jag ju felet! Problemet är att ett par kablar i kabelhärvan har blivit klämde vid någon tidigare reparation strax under generatorn.
Nu till min fråga, kan man laga dessa kablar med vanliga skarvhylsor för att vid ett senare tillfälle ta ur och löda? eller blir det problem? undrar även om någon har elschema från ECM och vidare?
Presskarv med smältlim funkar:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... C8QAvD_BwE

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]