Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men jag kanske har kommit på dumma tankar.

Jag funderar på att byta ut min XC70 till något nyare, och med nyare menar jag rent krasst en nyare XC70 med lite färre mil och lite mer moderniteter (om än marginellt), för jag behöver bagageutrymmet. Dock.. Hur mycket jag än gillar XC70 som bil, och det är mycket, så kan jag inte komma ifrån att dom är väldigt dyra. Inte omöjligt att behöva punga ut åtminstone uppåt 200' beroende på vilka boxar som man vill kryssa.

Det slår mig då att man kan få en tidig XC90 för 200-300'. Då handlar det om 2015-2017 med D5 AWD och miltal mellan 18-25k. Hur är dessa egentligen? Känner att jag har noll koll på modellen, har inte hängt mycket i den här delen av forumet.

Visst, det är en helt annan typ av bil, totalt onödig egentligen, säkert fantastiskt dyr om något går sönder, stora hjul osv osv, men den är (subjektivt) bekvämare, modernare, rymligare och jag blir lite lockad..

Är det mycket barnsjukdomar första åren? är D5an en vettig motor på denna kluns? Jag lockas inte riktigt av en tidig plugin hybrid, men kanske en ren bensinare om det finns? T6?
batmac skrev: Igår, 21:18 Är det mycket barnsjukdomar första åren? är D5an en vettig motor på denna kluns? Jag lockas inte riktigt av en tidig plugin hybrid, men kanske en ren bensinare om det finns? T6?
Eftersom du inte kör för ofta är väl dieseln borta?
Då kanske T8 är bättre val?

Det beror nog på utrustning/tilval till bilen som avgör. Du får jämföra :P
https://www.bytbil.com/bil?Makes%5B0%5D ... ring=False
UnleashFusion skrev:
Eftersom du inte kör för ofta är väl dieseln borta?
Då kanske T8 är bättre val?

Det beror nog på utrustning/tilval till bilen som avgör. Du får jämföra :P
https://www.bytbil.com/bil?Makes%5B0%5D ... ring=False
Om detta blir aktuellt så kommer den köras ofta, det är inte riktigt samma scenario som XC70 idag :-)

Jag tänker väl kanske att en tidig pluginhybrid dels inte har speciellt mycket räckvidd till att börja med, och att med 20k mil på mätaren så kanske dubbla drivlinor inte är tills ens fördel när saker börjar gå sönder :)
Av de tidiga XC90 så är det i princip diesel eller hybrid att välja mellan. Bensin blir vanligare i "mellanperioden". Numera säljs bara hybrid.

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3G vilket inte är så bra. De har också däcktryckssensorer i däcken och inte dTPMS som går på hjulhastigheten.

Jag har en 2017 XC90 D5 som jag köpte fabriksny. 2018 kom adBlue vilket jag kan klara mig utan. Det var en av orsakerna att det blev en lagerbil istället för nybeställning på en 2018. Bytte från en XC70 D5 AWD 2012. XC90:n har fungerat så pass bra att den fått vara kvar. EGR-ventilen och powerpulse är det som behövt bytas, samt slitdelar som däck, bromsar och kamrem. Jag har inga planer på att byta i närtid. Allt annat som är bättre blir så pass mycket dyrare att det inte är värt det. Jag har en elbil på sidan som används mer (nu en i4, snart en EV60). Jag använder XC90:n när storleken behövs. Blir nog kring 1800 mil i år.

Jag kör inte ofta med min XC90, men tenderar att köra rätt långt med den när den används. Till det fungerar diesel bra. Om det bara är kortkörningar så blir det ofta problem med diesel. Kortkörningar är inte bra för bensin heller, men det brukar vara mindre problematiskt.

Automatlådan är betydligt bättre i XC90 än i XC70. Med min körcykel så tar bägge ungefär lika mycket (kring 0,8 l/mil). Betydligt mer utrymme i kupen och lastutrymmet i XC90. Prestanda är snarlika. Tom är XC90 snabbare, speciellt eftersom automatlådan tenderar att fungera bättre.

Jag skulle personligen aldrig gå tillbaka från en XC90 till en XC70. Titta på kostnaden, det torde inte bli någon gigantisk skillnad. Försäkring, skatt och service är jämförbara. Väljer du en med 22" däck så blir däcken naturligtvis dyrare. :-D
Malmstroem skrev:De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3G vilket inte är så bra. De har också däcktryckssensorer i däcken och inte dTPMS som går på hjulhastigheten.
Det där är bra input, just on call är ju lite av ett argument för att gå på något modernare än XC70, men då får man ju se upp så man inte hamnar i samma fälla ändå.
Malmstroem skrev:Jag kör inte ofta med min XC90, men tenderar att köra rätt långt med den när den används. Till det fungerar diesel bra. Om det bara är kortkörningar så blir det ofta problem med diesel. Kortkörningar är inte bra för bensin heller, men det brukar vara mindre problematiskt.
Det skulle nog bli lite blandat, men det skulle bli åtminstone en långkörning i veckan på ca 2x10 mil, så jag tror det skulle gå bra. Vi har alltid haft diesel innan nuvarande elbil så jag tror att vårt körmönster är OK för det. Men får fundera lite.

Tack för info!
Så länge du med jämna mellanrum kör tillräckligt långt för att bränna ur partikelfiltret brukar diesel kunna överleva kortkörningar. Visst, du lär få serva EGR oftare än annars, men någon total katastrof ser jag det inte som.

Ovan nämnda XC70 var nere på 600 mil ett år med i princip bara kortkörningar när vi la de allra flesta milen på en A6 Allroad. Det fungerade det också.

Med vevlager(och kolvar) monterade går vevax[…]

Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]