NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V5016d10
Tja! Skulle på en påfart nyss med min 1.6D 2010. 21kmil. Gasar på växel 3 och ligger i typ 80 samtidigt som påfarten svänger. Låg på 3500 varv. Då hoppa bilen till o all kraft la av och de ploppa upp ”försämrad motorprestanda”. Försökte vrida om för att starta bilen igen men den bara tuggade. Startade igen som vanligt efter att jag stått still 3-5 minuter.

Läste ut felkod ecm-2520 FUEL PRESSURE
Nån som haft samma problem och vad var lösningen? Jag tänkte åka till verkstad imorgon och höra med dom
Bilagor
55299428-9D8D-44CC-997C-35494B44037B.jpeg
55299428-9D8D-44CC-997C-35494B44037B.jpeg (340.46 KiB) Visad 2959 gånger
av kvillebäck
jag skulle GISSA på att det är bränsletrycksregulatorn på högtryckspumpen som ställer till det. Skulle även kunna vara bränslefiltret men tror dock mer på bränsletrycksregulatorn.

https://www.amazon.co.uk/Pressure-Regul ... B07V4QWGTC
https://www.ebay.com/itm/FOR-VOLVO-C30- ... SwENVd-0Gp

Dock så behöver kabelanslutningen vara i vinklad i nittio grader för att det skall fungera. Troligtvis är detta bara en universalbild.
av SvenHenrik
kvillebäck skrev: ons 11 mar 2026, 15:11 Vanligast är att bränslefiltret inte blivit bytt i tid.
Hade samma problem för ett år sedan och bytte filter då. Nu har det återkommit. Kan det redan vara smutsigt igen?
av SvenHenrik
kvillebäck skrev: Igår, 14:31 ja, om det är skit i tanken. Filtret är dyrt så vill du inte byta i onödan så tag loss det och skaka ur det i en hink. kommer det skräp så är det inte i onödigt att byta. Är filtret rent så lutar det mot bränsletryckskgivaren på pumpen. https://www.ebay.de/itm/388750786330?_s ... R8bj8qOcZw
Förra filtret köpte jag av Bosch och kostade drygt tusen spänn men tänker nog slänga dit ett Biltema för 450kr nu. Lek med tanken att det är filtret, är det värt att ta ner tanken och göra rent?

Bränsletryckregulator är inte heller så dyrt. Kan vara värt ett byte det med. Vart sitter den?
Jag har alltid kört med Biltemafilter och har inte haft några problem med dom. Är det mycket skit i filtret så åker du på att ta ner tanken. Det är inte så krångligt bara man lyckas koppla loss bränsleslangarna. Påfyllningsröret är lite trångt men inget nämnvärt. Bränsletrycksregulator sitter på baksidan av högtryckspumpen. Följ sladden. Det är väldigt trångt och det underlättar om du har ett spärrskaft för bits. Det finns en packning där men du kommer aldrig se den. Du får känna dig fram. Tappa inte bort den. Har för mig att bilen dör en eller två gånger när du bytt pga luft men det är bara att starta om. Numret på bränsletrycksregulatorn måste vara exakt rätt. Annars går det inte.
Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?