Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har haft vatten liggande under den limmade skumgummi/gummi mattan vid förarsätet. (Värmereglagekran läckte en massa i somras, trodde jag fick torrt men icke!).
När jag och en polare svetsade om balken vid krängningshämmarfästena fram, lyckades jag peta hål i golvet av ren klåfingerhet.
Hålet är nu ca 20 X 20 cm stort, och man ser ned i balken. Balken är bara ytrostad eftersom vattnet legat mellan underredsmassan och grundfärgen. Vattnet har alltså runnit ned uppifrån kupen, ned genom golvet och det är egentligen bara golvet som är kasst.

Nu undrar jag som inte är svetskunnig och polarn har inte tid före besiktningen:
-Kan jag klara besiktningen genom att jag slipar bort all ytrost på balk, lägger på plåt innifrån golvet med poppnit eller skruv, sprejar på grund underifrån och sen en helvetes massa massa?

Är jag ute och cyklar? Måste man alltid svetsa sånt här?

En till fråga:

Kan jag laga ett enkronestort hål i reservbaljan med spackel inifrån och slip, grund, massa?

Den sista kanske inte spelar besikningen nån roll, men vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag tror egentligen inte det är tillåtet all laga hål genom att skruva. Men vet att min pappa klarade sig genom att skruva fast plåt, beigtningsmannen sa bara "ja egentligen är det ju inte tillåtet att skruva" sen sa han inget mer om den saken och bilen gick igenom.
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Jag antar att man kommer igenom om det inte syns vad som är gjort då? Tolkat rätt? Jag har aldrig besiktigat, och ja ni gissar rätt: den röda med rostlagning är min första bil :oops:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Låter som det är dags att du skaffar dig en mig svets och lär dig svetsa själv... :wink:
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Skaffa svets?
Då jag lär jag skaffa ett garage osv också antar jag? Lättare sagt än gjort, står i kö sen ett halvår tillbaks. Somliga har väntat två år. Ni som har föräldrar eller polare med garage, ja eller egna garage är ena lyckliga ena! Själv är man ensam om skiten, och stå ute går väl inte?

Men tror ni att det går igenom, mitt förslag alltså?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Gör det snyggt bara och skruva ordentligt så ska det nog inte var nått problem med att få genom det. Bärande saker är nog inte så populärt om du skruvar. :lol:

Plastic Padding har ju ett speciellt nät att ha bakom större hål, då går det inte åt så mycket spackel. :D

Synd att du inte har tillgång till garage/verkstad, det skulle kännas hemskt om man inte hade det. :(
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Tack, jag tycker också synd om mig :lol:
Jag tror som sagt att balken är nästintill oskadd, sånär som på ytrostad grundfärg. Då kör jag igång imorgonbitti med ytslipning och plasticpadding plus poppnitad plåt. sen drar jag på med grundfärg när allt är tätt från båda sidor, avslutar med en massa sörja. Om nån som läser detta absolut känner att de vill stoppa mig, gör så snarast! Jag har ont om tid för sånt här, och imorgon blir det av.
Användarvisningsbild
av Nexus
kör på med fusk lagningen. går det ej så är det ju bara laga på den seriösa vägen med svetts. Du får ju 1 mån på dig :roll:
Hålet i resservhjuls baljan hade jag först slipat bort att rost sen lagt en liten plåt som man kan skruva eller poppnita fast sen på med rostskyddsfärg och avsluta med rostskydds massa. :)
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Tack grammse. Jag litar på ditt omdöme, jag tar såklart ansvaret.
Tack till fluffen för dina råd med.
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]