Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Bilen var på service i tisdag inför återlämnandet. Serviceavtal ingick i leasingen och bilen hade kallat på det så då skall det göras innan återlämnandet. Inga konstigheter hittades och jag nämnde inget om mjukvaruproblemen då jag inte ville sitta där längre än nödvändigt.

Det blir på fredag nästa vecka som bilen lämnas tillbaka. Extra mil debiteras med 12.50kr/mil, och det blir ca 800 mil. Det är billiga mil, för slutnotan efter dessa tre år ska räkna fram.
Bilen protesterar med att i fredags säga att parkeringssensorer och backkamera är otillgängliga! Vadå otillgängliga, vad gör ni då? Farthållaren fungerade i alla fall denna gång. När jag sedan bad bilen att navigera till sjukhuset i Kristianstad svarade den ”Jag kan inte hjälpa dig med det just nu!”. Undrar vad bilen höll på med då eftersom den inte kunde det!

I dag när vi körde hem från Malmö så tyckte vi att värmen i bilen var dålig. Efter ett tag så slutade värmen i princip helt. Lite över tio grader så jackan och vantarna fick åka på.
Bilen in i garaget när vi kom hem. Bar in våra grejer och tog en kopp kaffe, satt och funderade på hur jag skulle göra med bilen.

Tanten ska ha den på måndag. Ja, ja, gick ut i garaget och, ja ni fattar, nu blev det full fart på värmen! Öppnade dörrarna på bilen och full värme i tio minuter och det blev riktigt varmt i hela garaget.
Kan en bil protestera mot att lämnas tillbaka så tror jag att den gör det. :-D

Undrar vad som mer kan hända på en vecka? Återkommer!
Man har hört talas om hur dyrt det kan bli vid återlämnandet av en privatleasad bil. Handlare som ”hittar på” skador som ska ersättas. Mercedes, som är den som äger bilen under leasingen, använder Dekra som besiktigare av bilen. Det kommer att kosta mig ca 10.000 kr för övermil. 12.50kr/mil och det blev 800mil. I övrigt fanns det inget att anmärka på. Nu väntar jag bara att fakturan från Mercedes ska komma så jag kan summera kostnaderna för dessa 3 år. Man vet inte med säkerhet om det finns någon extrakostnad som dyker upp. :-)
IMG_2178.jpeg
IMG_2178.jpeg (2.6 MiB) Visad 1037 gånger
av Lövet
EbbevonVolvo skrev:Man har hört talas om hur dyrt det kan bli vid återlämnandet av en privatleasad bil. Handlare som ”hittar på” skador som ska ersättas.
De som skriver sånt har ju aldrig leasat bilar själva utan citerar bara rykten från andra som inte leasat själva...
Slutfaktura från Mercedes har kommit så nu kan jag summera kostnaderna för dessa tre år.

Leasingkostnad/månad 5062kr. Totalt 182.232 inkl service.
Skatt 2023: 576kr
Skatt 2024: 422kr
Skatt 2025: 429kr
Besiktning: 449kr
Försäkring 2023: 3585kr
Försäkring 2024: 3765kr
Försäkring 2025: 3758kr
Vinterdäck: 6000kr
Fälgar: 9000kr
TPMS sensorer inkl programering: 2350kr
En uppsättning torkarblad: 673kr
Övermil 800,9mil * 12,50: 10.011kr
Summa: 223.250kr
Det blir för dom 3801 mil en milkostnad på 58,73kr/mil.
Till det tillkommer laddning som i mitt fall varit mycket gynnsam.
Snabbladdning 508kWh för 2066kr
Hemmaladdning, mesta delen med solenergi 1657kWh vilket jag uppskattar till 1kr/kWh. 1657kr
Laddning på tantens jobb har varit gratis. 5218kWh för 0kr.

Sammanlagt 226.973kr vilket blir 59,71kr/mil

Sammanlagt har bilen förbrukat 7383kWh på 3801mil. Det blir 1.94kWh/mil.

En hög milkostnad blev det, men det visste jag. Men ville prova på hur det är med elbil, om det är något för oss.
Har inte brytt mig om att jämföra med vad det skulle kosta att köra en likvärdig bensinbil.

Fortsättningen blir nu i en Toyota bZ4X Executive 4WD, som blev ett köp. En helelbil det också. Har redan startat en garagetråd om den.
IMG_4869.JPG
IMG_4869.JPG (4.8 MiB) Visad 530 gånger
Hej då, hoppas nästa ägare tar hand om dig.
Ja, milkostanderna drar iväg och alla som påstår att det är så billigt att åka elbil, var jag inte vart de får det ifrån. Och ändå har du ju haft möjlighet att ladda hemma billigare och på frugans jobb gratis. Jag kollade själv lite snabbt för ett par år sedan och det var helt uteslutet med elbil för min del iaf. Dells vill jag inte sitta i någon liten hundkoja och jag kör så pass hårt att några 2kwh per mil skulle aldrig hålla för min del.

Och försäkringarna börjar ju bli hutlösa ochså, nä får nöta på XC60in minst 5år till, sedan har den nog rostat upp.
Micce1980 skrev:Vad kan förra T5:an kostat milen?
Kul du frågade!

Jag summerade den bilen här: viewtopic.php?f=51&t=136048&start=100#p1536527

Blev ju under längre tid jag ägde den så då blir det lägre. 5,5 år och då 42,60kr/mil. 😁
Milkostnaden på nya bilar har dragit iväg. Jag kan tycka att det är helt OK att komma under 60:- milen för en helt ny relativt stor bil som används i tre år, och rullar under 1300 mil om året.

Det är inte många andra nya bilar som numera når ned till den kostnaden. I alla fall inte bilar man vill ha. Det oavsett om det är en el eller bensin. Det är inte många dieslar som säljs nuförtiden.

Det blir intressant att se vad Toyotan kommer att ha kostat per mil när den någon gång i framtiden avyttras. :-)
Derank skrev:Ja, milkostanderna drar iväg och alla som påstår att det är så billigt att åka elbil, var jag inte vart de får det ifrån. Och ändå har du ju haft möjlighet att ladda hemma billigare och på frugans jobb gratis. Jag kollade själv lite snabbt för ett par år sedan och det var helt uteslutet med elbil för min del iaf. Dells vill jag inte sitta i någon liten hundkoja och jag kör så pass hårt att några 2kwh per mil skulle aldrig hålla för min del.

Och försäkringarna börjar ju bli hutlösa ochså, nä får nöta på XC60in minst 5år till, sedan har den nog rostat upp.
Visst är elbilar dyra, men titta vad motsvarande bensin/diesel drivna bil kostar. Dom har blivit mycket dyrare.
Volvos nya EX60 mot XC60, där tror jag inte skillnaden blir så stor. Den stora kostnaden är värdeminskningen, men gör man en kalkyl med dagens priser så är det nog inte så stor skillnad som du fick när du kollade. EX60 mot XC60, vad blir skillnaden nu?

Dessutom har priset på elbilar pressats av en ökande konkurrens. När jag leasade min EQB så fanns ju ett elbilsstöd. Det som nu sjösätts är riktat mot familjer/ensamstående med låga inkomster i kommuner med dålig eller obefintliga kommunikationer. Dessutom ett maxpris på bilen som även kan vara begagnad. Jag tycker det ser mycket vettigare ut än det förra elbilsstödet som mest gynnade dom som redan hade det bra ekonomiskt.

Mercedesen hade en rimlig försäkringskostnad och om jag skulle behållit den och tagit en helförsäkring så hade den kostat 7141kr/år.

När du nämner förbrukningen med din körstil så bromsar du bort mycket energi. En elbil regenererar den energin tillbaka till batteriet, med vissa förluster förstås, men där hade du nog blivit överraskad av hur effektiv en elbil är. Sen på vintern vid höga minusgrader, ja då drar dom mycket energi. Likadant när man drar en husvagn. Nä, en elbil passar definitivt inte alla.
För tre år sedan så kostade EQBn nästan 700.000kr med den utrustningen jag valde. Den bilen hade jag aldrig köpt men den hade ett mycket attraktivt privatleasingpris.
Det kommer en ersättare nu till sommaren som utseendemässigt ser nästan likadan ut. Den går också att få med en bensinmotor! När jag bygger en helelbil så blir det över 700.000 så som jag vill ha den.

Jag hoppas och tror att ersättaren, bZ4X, kommer att bli bra.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]