Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför inte bara öppna och kolla? Intressant ju att se vilken modell för jag hittar inga EVE 4V när jag söker runt.
Hittar vi vilken modell cellen är så kan man kanske hitta databladet för specifikationerna.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Xanthopteryx skrev: Idag, 14:25 Varför inte bara öppna och kolla? Intressant ju att se vilken modell för jag hittar inga EVE 4V när jag söker runt.
Hittar vi vilken modell cellen är så kan man kanske hitta databladet för specifikationerna.
EVE PLM1550
Men det är en mekaniskt modifierad variant som sitter i batteripacken till VCM, EVEs standardceller blev till maracas i Volvos vibrationsprov :-D
Fullt möjligt att just denna ändring orsakade läckströmsproblematiken som gör att batterierna måste bytas i förtid.
EVE är dock världsmästare på bortförklaringar, det är aldrig deras fel..

BMW har för övrigt också använt en pack med 2 st EVE PLM1550 och de har fått byta massvis med batterier på garanti..
Där sitter batteripacken i taket, perfekt ställe om man vill komma upp i +100C under soliga sommardagar. Sånt gillar inte EVE-celler :party:
Användarvisningsbild
av Erik Å
least skrev: Idag, 17:46 Men vad gillar EVE cellerna då?! :-)
Rumstemperatur. Och att aldrig laddas över 4.0V, även om cellbalansen har blivit "sned".
Om du uppdaterar mjukvaran i VCM så får du ny en laddningsalgoritm som är betydligt försiktigare än den gamla som kan lägga 4.2V på ena cellen om balansen är dålig.
Det är faktiskt jag som har tänkt ut nya algoritmen, kan omöjligtvis ha blivit fel :party:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du anar inte hur komplex matris det blev när vi försökte kombinera alla felfall och användningsfall folk kan tänkas hitta på :-D
Jag la månader på verifiering men det går inte att testa alla "hörn" eftersom det finns så många variabler.
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]