NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: Igår, 17:43 Ungefär så här mycket kanske :-)
https://www.skandix.de/de/suche/?q=30756099

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=volvo30756099
Aha, inte så blodigt för original ändå, med tanke på vad skrotarna tar för en som kanske/troligen varit i tjänst i hela 30.000mil..

Vad kan man förvänta sig av en ny ställmotor från t ex aliexpress? Versus ad bildelar? Versus en begagnad från skroten (för drygt samma pris som ad bildelar)..?
Ingen aning, men var det inte nån på eBay som gav 10 års garanti..?
Kanske inte är värt så mycket i slutänden :-)
Erik Å skrev: Igår, 18:29 Ingen aning, men var det inte nån på eBay som gav 10 års garanti..?
Kanske inte är värt så mycket i slutänden :-)
Garanti på 10år :party:.. Jag är mest orolig för om en (billig) kopia kan tänkas skada ECM.. Jag har ingen aning om hur... Men då det handlar om 'styrström' så känner jag mig aningens orolig.. Om oron är befogad vore intressant att samtala kring..
Okalettos skrev: Igår, 18:37 ..Jag är mest orolig för om en (billig) kopia kan tänkas skada ECM.. Jag har ingen aning om hur...
Alla gånger jag har konstruerat nån slags elektronik till Volvo så har de krävt att alla in- och utgångar ska tåla kortslutning tvärs över, till jord och även till +12V. Utan att gå sönder.. :-/
Men ta det inte som ett löfte, vi vet ju inte vad som gällde just för dessa grejer :-)
Elektronikkompetensen verkar dessvärre ha flytt Torslanda på senare år. Själv har jag bytt bransch, hurra :party:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Erik Å skrev: Igår, 19:50
Okalettos skrev: Igår, 18:37 ..Jag är mest orolig för om en (billig) kopia kan tänkas skada ECM.. Jag har ingen aning om hur...
Alla gånger jag har konstruerat nån slags elektronik till Volvo så har de krävt att alla in- och utgångar ska tåla kortslutning tvärs över, till jord och även till +12V. Utan att gå sönder.. :-/
Men ta det inte som ett löfte, vi vet ju inte vad som gällde just för dessa grejer :-)
Aha.. Syftar du på ecm (i mitt fall)..?
Nej jag tar det såklart inte som ett löfte 🙂
Ja precis, leverantören av ECM lär ha fått en tjock kravspec från Torslanda..
Undantag möjligen om denna motorstyrning var något man ärvde från Ford
Erik Å skrev: Igår, 19:56 Ja precis, leverantören av ECM lär ha fått en tjock kravspec från Torslanda..
Undantag möjligen om denna motorstyrning var något man ärvde från Ford
Ja det får man ju anta 😇... Och hoppas på att Volvo gjort löpande stickprov med 'förstörande provning' 😎..
Så.. Iaf du, skulle inte vara särskilt orolig för ECM om du monterade en ny ställmotor för 500kr?
Okalettos skrev: Igår, 20:06 Så.. Iaf du, skulle inte vara särskilt orolig för ECM om du monterade en ny ställmotor för 500kr?
Som sagt, den borde inte kunna förstöra ECM
Köper du hos en någorlunda välrenommerad firma så kan de ju inte gärna sälja grejer som förstör elektroniken i bilarna..
Sånt borde ju märkas rätt snabb på störtfloden av arga kunder :-D
Men det har faktiskt hänt att jag har haft fel förut. Alltid lika jobbigt att erkänna :party:
Erik Å skrev: Igår, 21:05
Okalettos skrev: Igår, 20:06 Så.. Iaf du, skulle inte vara särskilt orolig för ECM om du monterade en ny ställmotor för 500kr?
Som sagt, den borde inte kunna förstöra ECM
Köper du hos en någorlunda välrenommerad firma så kan de ju inte gärna sälja grejer som förstör elektroniken i bilarna..
Sånt borde ju märkas rätt snabb på störtfloden av arga kunder :-D
Men det har faktiskt hänt att jag har haft fel förut. Alltid lika jobbigt att erkänna :party:
Det får nog bli från ad bildelar, om det blir nån alls 😊.. Bilen går ju (märkligt nog) precis som den ska tycker jag, bortsett från att 3 felkoder på virvelspjällen är permanenta..

Du vet möjligtvis inte vad virvelspjäll 90% i Vida betyder?

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Okej, så en rengöring av gasspjäll[…]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]