Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bromsskivor från Brembo på båda bilarna (S60 MY16 och V40 Cross Country MY18). På den förstnämnda bilen byttes originalskivorna ut för att de fram flagnade längs kanterna. Efter bytet mot en coated-version från Brembo gjorde jag samma byte på den andra bilen. Den ena har bromsbelägg från ATE och den andra från Brembo. Bytet gjordes på den första bilen för cirka fyra år sen och skivorna ser fortfarande nymonterade ut. Gällande funktion har jag inte heller något att klaga på.
Vid vilket miltal brukar man få byta skivor? (Kommer inte ihåg miltalet när jag gjorde det på fd V50n)

Vår V60 D3 Classic uttagen dec 2017 har nu gått 9000 mil. Bytte belägg bak för 2 år sedan (har jag för mig) då de såg lite slitna ut. Kollade fram i höstas och de såg inte alls lika slitna ut .

Senaste besiktning juli 2025c 8500 mil var bromsvärdena VF 4,1, HF 4,0, VB 2,2 HB 2,1.

När jag bytte beläggen bak använde jag 9V batteri för backning av P-broms.

Vågar man skruva loss P-bromsens motor för att fetta in splines ? Eller finns risk att plasten spricker, 8,5 år gammal.
@dieselputte, min har gått 13000 mil, bak byttes vid 5000 när jag köpte bilen och fram är aldrig bytt men det är dags. Tänkte att om jag ändå ska byta belägg fram, kan jag lika gärna byta skivor med inte jättemycket mer jobb. Bak kanske byts om några år, då byter jag eventuellt skivor med.
dieselputte skrev: Idag, 12:02 Vid vilket miltal brukar man få byta skivor? (Kommer inte ihåg miltalet när jag gjorde det på fd V50n)

Vår V60 D3 Classic uttagen dec 2017 har nu gått 9000 mil. Bytte belägg bak för 2 år sedan (har jag för mig) då de såg lite slitna ut. Kollade fram i höstas och de såg inte alls lika slitna ut .

Senaste besiktning juli 2025c 8500 mil var bromsvärdena VF 4,1, HF 4,0, VB 2,2 HB 2,1.

När jag bytte beläggen bak använde jag 9V batteri för backning av P-broms.

Vågar man skruva loss P-bromsens motor för att fetta in splines ? Eller finns risk att plasten spricker, 8,5 år gammal.
Min V60 D4 MY17 har i skrivande stund rullat 26440 mil, haft den sen ny.

Skivorna fram har varit med ca 12K mil, bak byttes förra våren vill jag minnas.
Den sliter mer belägg/skivor bak kopplat till den adaptiva farthållaren. När husvagnen är kopplad får bakbromsarna jobba än mer.

Skivorna byter jag inte för att de ser dåliga ut, de byts då de har uppnått minimimåttet av sin rekommenderade tjocklek. Det kan inte ögat se.
Jag har en iCarsoft som används vid bromsbyte.
Ska även byta båda motorerna då öronen (skruvfästet) är sprucket på båda sidorna.
ShogunX skrev: Idag, 07:27 Har bromsskivor från Brembo på båda bilarna (S60 MY16 och V40 Cross Country MY18). På den förstnämnda bilen byttes originalskivorna ut för att de fram flagnade längs kanterna. Efter bytet mot en coated-version från Brembo gjorde jag samma byte på den andra bilen. Den ena har bromsbelägg från ATE och den andra från Brembo. Bytet gjordes på den första bilen för cirka fyra år sen och skivorna ser fortfarande nymonterade ut. Gällande funktion har jag inte heller något att klaga på.
Det låter bra!
De gamla Bremboskivorna bak på min bil hade flagnande beläggning när de byttes senast, får se hur de som nu är monterade ser ut över tid.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]