Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linn02
Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gått 30000 mil och har sedan i höstas fått problem att starta. Det verkar vara ett underligt problem då jag inte hittar någon med liknande problem och verkstaden hittar inte heller vad det kan vara.

Bilen är utrustad med en elstart.

När jag försöker starta bilen så hoppar den inte riktigt igång direkt utan det känns lite som att motorn ”hoppar” något varv innan den drar igång fullt. Detta är även någonting som inte händer hela tiden utan då och då. Vissa dagar oftare och ibland kan det ta några dagar innan den beter sig sådär konstigt igen. När det är riktigt tjurig då startar den inte ens på första försöket utan jag måste försöka 2- ibland 3 gånger innan den vill starta ordentligt.

Ibland är den värre, då går den till starten men stannar precis innan den försöker dra igång motorn och ”tänker” innan den försöker hoppa igång motorn och misslyckas.

Det lustiga är att den krånglar som mest mellan -8 grader upp till +8 grader. När det är närmare -25 grader ute hoppar den igång problemfritt….

Jag började med att testa byta batteri. Den är servad enligt boken och även bytt bränslefilter. Verkstaden jag lämnar in den på misstänkte glödstifterna men dessa kontrollerades utan något anmärkningsvärt. Sedan lät det som spridarna. Då trycktestades dom och var inget som läckte eller var trasigt. Däremot försvann problemet i ca 2,5-3 veckor efter att spridarna trycktestades. Däremot var det riktigt kallt under den period mellan 20-30 minusgrader. Vet inte om det var ett sammanträffande eller om det är något som påverkar. När graderna sedan vart varmare ungefär -8 så uppkom problemet på nytt.
I höstas när den började strula så gick även säkringen på startmotorn…
Startmotorn är även bytt den å utan framsteg….

Det är ännu konstigare att den blir mer svårstartad andra gången. Har bilen stått en hel natt hoppar den igång nästan direkt. Kör jag den däremot och låter den stå mellan 1-8 timmar så blir den tjurig. Nästan som att den surnar.

Nu står vi fast lite granna i vad vi ska göra eller kika efter härnäst.

Någon som haft liknande problem???
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]