Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för tankar alltid där.

Har funderat prova 98 "Mileplus" då det är E5 och mindre väl etanol, undrar är det värt tanka 98 för få mindre förbrukning på tex långa resor och samt förbättring mot motorn?
Nån som har erfarenhet av det på S70/V70 gen1?

S70 2.4 GLT 2000
Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B234F (16V motorn) i min 745-a. Kör den normalt på E85 (104 oktan) så jag kör med förhöjd tändning och ändrat bränsletryck. På bilar som är modernare än min sköts detta automatiskt och elektroniskt av boxarnan så du märker nog inget. Elektroniken "känner av" med lambdasonden syrehalten I avgaserna och kan själv justera bränslemängd och tändläge så optimalt det går. Då kan det resultera i lägre bränsleförbrukning och/eller högre effekt
@AlexanderE, Du kommer tyvärr inte köra igen den ökade kostanden. Ta ut sådant som inte behövs i bilen, lätta på gasen tidigare, gasa i nedförsbacken lite och lätta lite i uppförsbacken samt åk 15 min tidigare hemifrån på långresan och kör lite saktare så kör du igen allt flera gånger ok. Ecodriving alltså :)

Kanske gå ifrån cirkel k med, finns billigare 95 men kanske inte värt om man behöver köra omvägar
Kolla att luftförvärmningsspjället (finns bara på sugmotorer) inte fastnat i läge varmluft, det gör det gärna med tiden när termostaten åldras. Där finns effekt och bränslebesparing att hämta, antagligen mycket mer än av att byta bränsle..

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)