Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vinkeln17
Hej, är det någon som vet varför jag får en svart pöl med vätska i insuget? Svårt att säga vad det luktar då det inte luktar bensin alls, men det är riktigt kolsvart å är ganska så flytande, inte som vatten men. Bilen ryker ju inte blått så tror inte det är olja heller men vad vet jag.

Kan det bero på att btr och pcv vakuumslangarna ha råka skifta platser nere i vakuumportarna? Kan bilen suga mycket luft för att kompensera för vätskan i insuget just vid start?

Bild:

download/file.php?mode=view&id=53719
Bilagor
IMG_2850.jpeg
IMG_2850.jpeg (519.05 KiB) Visad 97 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tror det är motorolja som kommer genom vevhusventilationen. Drar den någon olja?
av Vinkeln17
frasse4 skrev:Jag tror det är motorolja som kommer genom vevhusventilationen. Drar den någon olja?
Gick ut och kolla nu för jag va osäker men vet ungefär att den låg på minimum sträcket för en tag sen, en månad sen kanske. Såg nu när jag gick ut att den sjunkit nästan 1 cm på stickan så man såg ju knappt oljan på stickan, så ja det ser ju ut som att den drar olja.

Bytte dock både oljefällan och flamfällan, rengjorde slangen till insuget från fällan och byte packningen till fällan, retur till blocket var inte igensatt. Det satt sjukt mycket belägg av emulsion i slangen så därför gjorde jag det, så tycker ändå att vevhusventilation systemet ska funka bra nu, har ju undertryck iaf.
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]