Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en V60 D3 2019.

Har haft lite bekymmer med start-stopp funktionen ett litet tag nu att den inte fungerat. Efter en lång körning så har den oftast kommit tillbaka men sedan försvunnit igen efter några dagar. Nu i december så försvann rattvärmen på det. Bara slutade fungerade. Start-stopp har inte fungerat sedan typ augusti förra året. Ibland har Volvoappen inte kunnat starta värmaren på grund av låg laddningsnivå. Värmningen går ju på stödbatteriet. Skaffade därför ett CTEK-batteri för att ladda och se om det gör någon skillnad. Lät den stå i några timmar och ladda upp och till sist så lyste CTEK-batteriet att den var färdig och endast gav temporära pulser till batteriet för att batterihälsan var bra. Motorbatteriet fördelar ju lite ström till stödbatteriet automatiskt men inte så pass att det blir någon väsentlig skillnad. Efter första körningen kom start-stopp tillbaka, dock ingen ratt-värme. Efter två ytterligare körningar så var start-stopp borta igen. Ska köra en längre sträcka idag på runt 9 mil enkel resa, så totalt runt 18 mil. Får se hur stödbatteriet mår efter det men misstänker inte att det kommer göra någon större skillnad. Start-stopp eventuellt kommer tillbaka igen för några körningar men ratt-värmen är antagligen borta.

Jag snackade med en tekniker på Volvo som sa att stödbatteriet används för att kicka igång rattvärmen, start-stopp osv. och på min V60 D3 från 2019 är stödbatteriet så pass gammalt att det nästan är dags för byte.

Någon annan som har andra tankar eller är det bara att hosta upp de 3-4000 kronorna och byta?
Två till ämnet relaterade frågor:
Hur länge brukar dessa stödbatterier hålla? Min bil är från 2017 och har rullat 26500 mil, den har samma batteri som monterades i fabriken. Inte ett spår av bytesbehov.
Visst bör man kunna belastnings-/batteritesta dessa likt ett vanligt startbatteri?
Det är väl ett vanligt blybatteri, i mc-storlek? :-)
Vi hade nån XC90 provbil my 2017 eller nåt på mitt tidigare jobb, där satt stödbatteriet i en aluminiumlåda högt upp i motorrummet. Ungefär på den varmaste och sämsta platsen man kan tänka sig för ett blybatteri.. Bästa om man vill att det ska åldras fort :-D
Feltema har ju AGM-batterier i den storleken för 419 kr.. Kan kanske vara prisvärt alternativ även om de inte håller lika länge?
Är det AGM som sitter där från början ?
Erik Å skrev: För 22 minuter sedan. Feltema har ju AGM-batterier i den storleken för 419 kr.. Kan kanske vara prisvärt alternativ även om de inte håller lika länge?
Är det AGM som sitter där från början ?
Jo det monteras AGM i fabriken.

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]