Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Timmay
Tjena! Jag bytte generator remmen för ca ett halv år sedan och då tog jag av AC remmen med en del våld. Har skitit i att sätta tillbaka den tills nu.
Jag förstår inte hur man får AC kompressorn att röra på sig. Jag har lossat på spännet med 10mm hylsan men det händer inget, har även lossat på alla möjlig skruvar till den men inget hände så jag undrar hur jag gör för att få på remmen igen??!

Mvh Timmy
Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Har 16V motorn i min 745-a och där sitter ett balanshus på höger sida. Så AC kompressorn, servo pumpen och generatorn sitter alla på vänster sida. AC kompressorn (sitter nederst). Justerar du remmarna med (dubbla) för AC och servopump. Det är trångt, trångt, trångt nere vid rambalken. Jag har hållit på i mååånga år och har maaassor av verktyg. Så jag fick leta långt ner i min verktygas samlingning. Ändå fick gå ut i båten och och hämta en 13 ringnyckel med svängbart "huvud" och spärrfunktion så funkade det. Det gick inte med en vanlig ringnyckel (12 kant), men där är "fler hack, i spärringnyckeln.
Nytt UX

Okej, vilken v90 kör du? Äter menyraden […]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]

Polestar 4 kombi

https://carnewschina.com/2026/02/18/polestar-4-est[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Hej! Det är den enklaste remmen att byta. Du […]