Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hunkyduude
Jag har samma problem, bilen ryker dessutom kraftigt när den väl startar. Vit/grå/blå rök...den drar knappt någon olja alls. ( Det blir alltså ett stort moln bakom bilen)

Filter bytt & pumpen justerad...gått ca 1000 mil efter detta.
Min fundering är om den får för mycket diesel vid kall start? Vad kan påverka detta?
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hunkyduude skrev:Jag har samma problem, bilen ryker dessutom kraftigt när den väl startar. Vit/grå/blå rök...den drar knappt någon olja alls. ( Det blir alltså ett stort moln bakom bile

nFilter bytt & pumpen justerad...gått ca 1000 mil efter detta.
Min fundering är om den får för mycket diesel vid kall start? Vad kan påverka detta?
min bil verkar exakt samma som din vid start jag mennar de med Vit/grå/blå rök...( Det blir alltså ett stort moln bakom bilen )
av krille83
Har exakt samma knasiga fel, vore kalas om nån fick fram en lösning så man vet vad det är!! :???: :)
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej igen tänkte säga ang. min bil som va trög startad att de va fel pumpen och jag bytte in den mot v70 d5 automet geatronic 04-a , S70 va fördyr att reparera pumpen , jag har prövat att byta lädningar slangar glödstyft filter och dynamiskpump instälning inget hjälper när är en pump sliten och behöver bytas m.v.h. disel nisse
av hunkyduude
Nu verkar det vara ordning på min bil! Efter hur många försök som helst verkar min "super" verkstad lyckats ställa in diesel pumpen. Bilen startar direkt, spelar ingen roll om det är ner till -5 grader, den går igång direkt utan glödning!! Bara att vrida på nyckeln.
När jag hämtade bilen stod den ute ner isad, batteriet var riktigt slut på ström. Vred på nyckeln och den brumade ändå igång direkt!

Enda haken är att motorlampan lyser, varnar för för tidig insprutning! Jag tror inte att det spelar någon roll, någon här som vet :?:
Den verkar då gå som den ska.
Användarvisningsbild
av Nexus
hunkyduude skrev:Nu verkar det vara ordning på min bil! Efter hur många försök som helst verkar min "super" verkstad lyckats ställa in diesel pumpen. Bilen startar direkt, spelar ingen roll om det är ner till -5 grader, den går igång direkt utan glödning!! Bara att vrida på nyckeln.
När jag hämtade bilen stod den ute ner isad, batteriet var riktigt slut på ström. Vred på nyckeln och den brumade ändå igång direkt!

Enda haken är att motorlampan lyser, varnar för för tidig insprutning! Jag tror inte att det spelar någon roll, någon här som vet :?:
Den verkar då gå som den ska.
Kollade mecken K-värdet (tror det heter så) så den går genom besiktningen sen oxå??
av hunkyduude
Inte en aning, men jag märker direkt att den drar klart mindre diesel än tidigare, datorn visar 6,0 nu....tidigare 6,8-7,4
(Samma färd väg, landsväg till & från jobbet 3mil)
Användarvisningsbild
av Nexus
hunkyduude skrev:Inte en aning, men jag märker direkt att den drar klart mindre diesel än tidigare, datorn visar 6,0 nu....tidigare 6,8-7,4
(Samma färd väg, landsväg till & från jobbet 3mil)
då ska det nog vara okej :)
av TURBOTURE
Min v70 tdi -97 fortsätter krångla med samma typ av startproblem. Har testat pump inställning, byte av glödsift m.m . Har ni flera tips så tackar jag så mycket.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]