Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Fick denna felkod idag, och "motor service erfordras" visas. Kom upp under körning, strax efter att jag åkt iväg.

Oljebyte gjort i september av firman som sålde bilen, och ej rört något med oljan sedan dess. Har kört 300 mil sedan september.

Hur ska man tolka detta? Fel på givaren eller är det på riktigt?

Ska tilläggas att långresa är planerad imorgon 60 + 60 mil.

tacksam för återkoppling!!
rensade felkoden och provkörde bilen 80-100 km/h i kanske 20 minuter.

Stannat och stängt av motorn några minuter. Oljenivån visas perfekt som max på displayen och oljenivå anges som "oljenivå ok" eller vad det exakt står.

Är det en glitch bara och eller givaren som börjar bli kass?

hörde nått om mycket kortkörning kan göra så diesel åker ner i oljan och kan ge för hög oljenivå. Har kört för mycket småkörning pga av att ordinarie kortkörningsbilen är satt ur spel sedan en tid.

En gång är ingen gång?
Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när folk har suttit på tomgång vareviga dag stillastående på Autobahn i oändliga köer som man fyllt upp med diesel i oljan. Har väl inte varit något fall här i Sverige med någon Volvodiesel som har rusat okontrollerat av att oljan letat sid upp genom vevhusventilationen.

Hur ser det ut på stickan?
ok, tack.

Inte kollat stickan. Bilen är fortfarande ganska ny för mig. Vet att det finns en sticka långt ner någonstans.

Anar att det den inte varit ur på länge. Hört att den kan sitta fast och riskera att gå sönder pga att den satt sig. Nåra tips? Har ingen lust att skada något nu innan avresa.
hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod jag i lite lätt uppförslut, men inte var det något överfyllt. Den låg väl nära eller på max.

Mao så verkar det vara falsklarm. Någon som vet vad som händer när bilen falskvarnar?
- bilen hade stått i fyra timmar
- minus fem grader
- dieselvärmaren hade gått en halvtimma
Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]