Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fronta
Hejsan, nu har bilen som är en S80 2,5tdi 99:a stååt i ett halvår i väntan på en ny motor och turborenovering. När jag nu satte i allt glad i hågen vad händer då, ingenting!
Vrider på nyckeln, klickar till lite i startmotorn och generatorremmen rör sig ngn mm men inte mer, helt orkeslös.
Bytte batteri, gick att dra runt den 5-6 varv men den gick inte fort sen dog även det. Har testat med dubbla batterier eftersom det är diesel men ingen skillnad. Var inget fel på startmotorn innan motorbytet, vad kan hända om den bara ligger ett halvår? Eller kan det vara ngt annat fel?
Bilen är en automat, kan den ha hamnat i fel läge vid uttag och isättning av motor :???:
Försöker man länge börjar det ryka ur både plus o jord. Jordningen till motorn är kanon..
Hjälp hjälp, startmotron är ju inte direkt billig
Användarvisningsbild
av greeeken
fronta skrev:Hejsan, nu har bilen som är en S80 2,5tdi 99:a stååt i ett halvår i väntan på en ny motor och turborenovering. När jag nu satte i allt glad i hågen vad händer då, ingenting!
Vrider på nyckeln, klickar till lite i startmotorn och generatorremmen rör sig ngn mm men inte mer, helt orkeslös.
Bytte batteri, gick att dra runt den 5-6 varv men den gick inte fort sen dog även det. Har testat med dubbla batterier eftersom det är diesel men ingen skillnad. Var inget fel på startmotorn innan motorbytet, vad kan hända om den bara ligger ett halvår? Eller kan det vara ngt annat fel?
Bilen är en automat, kan den ha hamnat i fel läge vid uttag och isättning av motor :???:
Försöker man länge börjar det ryka ur både plus o jord. Jordningen till motorn är kanon..
Hjälp hjälp, startmotron är ju inte direkt billig

Kan de inte vara så att nån kabel till startmotorn inte sitter ordentligt??
av fronta
Känns ju helt otroligt om det vore så, ganska säker på vi satte dit dem noggrannt, men ska kolla det! Vore ju väldigt tacksamt om så vore fallet:)
Användarvisningsbild
av greeeken
Kan ju faktiskt vara vad som hellst nästan.
Men det är m¨ånga ggr man läst på forumet att nån kabel sitter löst eller har dålig kontakt till startmotorn
av fronta
Jo visst är det så att man läst mkt om det, men då slår ju inte startmotorn till, det gör den i mitt fall.
Orkade dra runt den 5-6 varv med riktigt mkt Ampere..
Så nu är den borta, bara hitta ngn som vill linda om den, eller hitta en ny. Svindyra små saker.
Användarvisningsbild
av Brainy
Vad händer om du kopplar lös startmotorn och sen kopplar den direkt till ett batteri?

Då får du svaret rätt snabbt.

mvh
Anders
av fronta
Den kommer troligtvis snurra, men man har ju då ingen belastning på. Den snurrar ju lite även med motorbelastning men då snackar vi på uppemot 120ampere.
Så antagligen är lindningen bränd..
Blir bara mer o mer på denna skitbil. Först motor, sen turbo och nu startmotor, sen är det väl lådras med på detta om ngn månad..
Mitt råd till alla är att inte köpa en volvo/bil med detta system av kamremsupphägning, se då till att alltid ha en gällande garanti på byte!!!!!
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu menade jag bara koppla bort kablarna till startmotorn för att inte riskera överslag i elsystemet.

Men nog låter det som att den är bränd alltid... Om inte motorn är skuren då men det låter ju otroligt.

mvh
Anders
Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil […]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]