Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slutade låta och bilen startade inte. Bytte bränslepump, då startade bilen o gick ojämnt på tomgång, vid gaspådrag så dog den ibland och ibland så gick den upp i varvtal och bluddrade, som innan. Men det är pga trasig motortempgivare.

Nu till problemet, pumpen låter inte när man slår på tändningen, men bilen startar ändå, vilket den inte gjorde innan pumpbytet. Vart sitter bränslepumprelät? Det ska sitta bakom askkoppen vet jag men där sitter det inget relä på platsen det ska sitta. Kan det vara nått av de andra reläerna? Finns två svarta och två gråa, samt ett gult rektangulärt (högt) relä.

Bild på hur det ser ut

Volvo 744 -88 bytt motor till B230FK från B230E.Bild[/img]Bild
Det där med att bränslepumpen går eller inte går vid tändning på på dessa bilar verkar det vara ett lotteri. Jag har en 745 GLT 16V -88B, och på den har inte pumparna gått med tändning på under den tiden förre eller nuvarande ägare haft den. Hur det var när förste ägaren hade den (fram till 1994) vet jag inte. Men det spelar ingen roll, där är fullt tryck i systemet innan motorn gått runt ett varv. Är där inte fullt tryck direkt kan det vara tankpumpen som strular. Om du lyssnar i tanken (örat mot, tanklocket borta) ska du höra ett svagt surrande om den fungerar. Du kan köra bilen utan problem, ner till det är c:a ¼ tank kvar. Startsvårigheter börjar tidigare
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]